Kan er mij iemand zeggen hoeveel kilo huisafval er in een vuilzak van 40 liter zou kunnen gaan aub?

Vanaf mei gaat het nu per kilo worden aangerekend en je mag een zak gebruiken van hoogstens 40 liter.

3 jaar geleden
in: Milieu
3.6K
TurfGraver
3 jaar geleden
Hangt er vanaf wat je er in doet.
40L stenen of 40L piepschuim maakt verschil in gewicht.
SentWierda
3 jaar geleden
Het nieuwe systeem (zoals door Talleke1958 verwoord) is gebaseerd op afvalscheiding. In de praktijk werkt het niet een 40 literzak te vullen met stenen: niet te tillen. Bovendien is dit niet 'restafval' maar stenen.
Een 40 literzak vullen met piepschuim is niet de bedoeling. Een volle zak met alleen maar piepschuim is geen 'restafval'. Piepschuim kun je gescheiden aanleveren.
Utrecht
3 jaar geleden
@SentWierda: Wat Turfgraver probeert duidelijk te maken is dat het erg lastig is om aan te geven hoeveel kilo afval er in een 40L vuilniszak gaat. Dit hangt heel erg af van wat voor boodschappen je doet (=materiaal van het afval), hoe goed je je afval scheid en hoe vol je de zak propt.
In de praktijk zal het een paar kilo zijn, zo tussen de 3 en 8 kg.
SentWierda
3 jaar geleden
@Utrecht. Helemaal mee eens. De vraag gaat over restafval ('huisafval') en dan is een schatting tussen de 3 en 8 kg altijd goed.
TurfGraver gaat niet uit van restafval maar van uitsluitend piepschuim of uitsluitend stenen - maar daar gaat de vraag niet over.
Thecis
3 jaar geleden
@SentWierda
Wat @Turfgraver probeert aan te geven, is dat het nogal uit maakt wat je er in stopt. Met als extremen dat als je stenen er in doet er veel meer gewicht in kan dan als je piepschuim er in doet. En we weten dat dat geen huishoudelijk afval is.
Het is jammer dat een zo duidelijke analogie totaal verloren gaat omdat er kennelijk mensen zijn die dit letterlijk lezen.

Antwoorden (2)

Per gemeente kan worden vastgesteld hoeveel kilo restafval je maximaal in een vuilniszak mag doen. Er zijn zakken van o.a. 25, 40 en 50 liter.
Hat aantal keren dat restafval wordt 'aangeboden' (= weggegooid) wordt geregistreerd.
Ook kan het aantal kilo's worden geregistreerd.
Een voorbeeld. De gemeente Maastricht heeft bepaald dat een 25 literzak maximaal 3,5 kilo mag wegen. Een 50 literzak maximaal 7 kilo.
https://www.gemeentemaastricht.nl/afval-en-milieu/restafval
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
Per gemeente kan het zo verschillend zijn dat je met dit antwoord niets kan tenzij je in Maastricht woont. Daarbij weten we al dat de vraagsteller 40L zakken mag gebruiken.
SentWierda
3 jaar geleden
Het gaat om restafval en dan lijkt me het antwoord vrij simpel: ongeveer 5,5 kilo in een 40 literzak.
Want als 50 liter 7 kilo is. dan is 40 liter 5,6 kilo.
Die 5,5 kilo is een gemiddelde. Het zal voorkomen dat soms bij 4 kilo de zak vol is en soms zal er 7 kilo in kunnen.
Thecis
3 jaar geleden
@SentWierda
Dit gaf je niet weer in het antwoord. Het gaat hier om het geven van een antwoord, niet het maken van een speurtocht. Ten eerste staat er in de link dat voor de gemeente Maastricht staat dat er in een 25L zak maximaal 3.5 kg mag zitten en in een 50L zak max 7 kg. Aangezien dit verband mooi linear is, is het waarschijnlijk dat dit ook te maken heeft met het gewicht wat een zak aan kan. Maar dit weet je niet zeker. Ten tweede weet je ook niet of er in de gemeente van de vraagsteller dezelfde eisen
/ voorwaarden worden gesteld. De vraag is ook niet gemeente afhankelijk. De vraag is hoeveel kg er in een zak past. Dat je het aanvult met informatie dat er bij gemeente nog restricties bij zitten, dat is waardevol. Maar zoals het nu is opgezet, is het geen antwoord op de vraag en doet het verkeerde aannames (namelijk dat de VS in Maastricht woont).
Hoeveel kilo zo'n volle 40 l zak zal wegen is moeilijk te zeggen.
Je kan verschillende soorten vuil erin doen. Veel plastieken verpakkingen nemen veel plaats in maar wegen niet zo overdreven veel als je het zou vergelijken met de kleiachtige kattenbakkorrels. Een zak vol van die korrels zou snel heel wat meer wegen dan een zak vol met verpakkingsrestjes.

Ook hoeveel je in een zak doek kan verschil maken. Je kan zo'n zak vullen met losjes op elkaar gevallen verpakkingen of je kan de verpakkingen goed in elkaar puzzelen om minder zakken te verbruiken. Zie het als bij PMD daar kan je de fles er gewoon ingooien, of ze even opendraaien, lucht eruit doen en dan weer toedoen. Op die tweede manier kan je meer in je vuilzakken krijgen. Op die tweede manier zal er dus ook meer in de zak zitten.