Wat is het risico en de milieubelasting van toenemend gebruik van antibacteriele zeep?

Sinds de uitbraak van het Corona virus wordt wereldwijd een veelvoud van de hoeveelheid bacteriedodende zeep gebruikt (ook al is covid19 een virus en geen bacterie, maar zo reageert de mensheid nu eenmaal).
Ik vraag me af of dit op termijn ook invloed heeft op resistentie van bacteriën omdat deze zich aanpassen aan de omstandigheden, en als er opeens grotere hoeveelheden van die middelen in de natuur terecht komen dan stimuleert dat de mutaties en resistentie. Zijn daar onderzoeken naar verricht? Is daar literatuur over?

4 jaar geleden
in: Milieu
5K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het milieu wordt inderdaad extra belast, maar dat is toch ook door heel veel andere overbodige zaken zoals wasverzachters, te veel geneesmiddelen (supplementen) e.d.
Het is al 50 jaar bekend, dat te veel antibacteriële middelen averechts werken op het bestrijden van infecties. Zo is b.v. de MRSA-bacterie (multi resistant staphilococcus aureus) het gevolg van dit soort ontwikkelingen. Hierbij komt nog, dat bacteriën een kruisresistentie kunnen ontwikkelen. Dit gebeurt bij bepaalde soorten die onderling stukjes DNA kunnen uitwisselen via de z.g. pili (een soort groeiende buisjes tussen de bacteriecellen).
De beste resistentie bouw je op door gewoon te leven, lekker in de grond te wroeten en de normale hygiëne er op na te houden.
Het overdadige gebruik van antibacteriële middelen is dus niet nodig, milieubelastend en slecht voor de gezondheid van de mensen.
Veel mensen weten trouwens ook niet, dat virussen zicht niet alleen verspreiden via bacterie-cellen, maar ook via dierlijke cellen en lichaamsvocht (met cellen). Antibacteriële middelen helpen dus sowieso niet altijd.

Antwoorden (1)

Het milieu wordt in principe extra belast. Dit kan worden gemerkt bij de RWZI's, de waterzuiveringsinstallaties. De waterzuivering gebeurt vooral door bacteriën (zuiveringsslib is vooral bacterie-massa) in de beluchtingtanks (na het afscheiden van grovere deeltjes en zand e.d.) en het spreekt vanzelf, dat de bacteriegroei in het afvalwater geremd kan worden. Het is echter een principiële afweging, omdat ook het verdunningseffect een grote rol speelt. Als je nagaat wat er allemaal in het afvalwater terecht komt behalve de antibacteriële zeep zal het netto-effect op de bacteriegroei nihil zijn. Ook de extra milieubelasting door afvloeien naar het oppervlakte water zal minimaal zijn.