Wie zuivert de lucht in de winter wanneer alle bomen hun blad kwijt zijn?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Milieu
4.9K

Antwoorden (2)

Als het hier winter is, is het gelukkig op het zuidelijk halfrond zomer. En in de tropen zijn geen seizoenen.
Verder zijn niet 'bomen' maar zee-algen de grootste zuurstofproducenten.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
** En in de tropen zijn geen seizoenen.** Dat klopt niet Tinus1969. In de tropen is een ander klimaat (tropisch klimaat i.t.t. ons zeeklimaat) met een andere invulling van seizoenen. Zo is daar bv de regentijd en in de zomer zijn er temperaturen die wij niet kenden.
De laatste jaren hebben wij hittegolven met temperaturen die de tropische kant op gaan hoewel wij nu ook 40 graden hebben ervaren.
(De temperatuur in een tropische winter is voor ons heerlijk! )
tinus1969
4 jaar geleden
In de tropen is (bijna) geen daglengteverschil dat seizoenen veroorzaakt (en dat verschil heeft ook invloed op fotosynthese). Er is hoogstens een regenseizoen.
tinus1969
4 jaar geleden
@KeesWim, dat moet VS dan maar aangeven. De vraag is, of het uitmaakt voor het antwoord.
Lucht zuiveren is véél meer dan zuurstof aanvullen en CO2 opnemen. Groene planten leveren zuurstof en binden CO2, net zoals algen en alles wat "bladgroen" heeft. De lucht is echter ook erg onzuiver door stikstofoxiden (verkeer en veeteelt), methaan (veeteelt en moerassen), zwaveldioxide (verkeer en industrie), roet en PAK's (verkeer en industrie) en heel veel fijnstof. Over het algemeen verontreinigingen die niet door de vegetatie wordt opgenomen. Alleen stikstofverbindingen worden als meststoffen opgenomen door groeiende planten (bomen, struiken, gras en kruiden). Dit laatste staan in de winter op een laag pitje.
Met andere woorden; als we zelf niet wat zuiniger zijn met de verontreinigingen wordt het er niet beter op, niet in de winter, maar ook niet in de zomer.