Wat maakt het uit of je 100 of 130 rijdt?

Kan iemand uitrekenen hoeveel CO2/stikstof een auto uitstoot die 100 km lang 100 km/uur rijdt en een die 46 minuten lang 130 km/uur rijdt ( ook een afstand van 100 km).
Als je ook nog kunt zeggen hoeveel de uitstoot is van een auto die één uur in de file stationair draait, kunnen we beter over dit klimaatprobleem spreken.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Milieu
7.2K
TurfGraver
4 jaar geleden
Om 130 te halen (en te houden) is meer energie nodig, dus meer uitstoot.
Een uur 100 rijden is dus ook zuiniger dan 46 min. 130.
TurfGraver
4 jaar geleden
Bereken zal moeilijk worden aangezien vebruik van elk auto anders is.
Vebruik bij stationair is ook verschillend.

Antwoorden (3)

Antwoord op jouw letterlijk gestelde vraag: Als je 100 km/u rijdt stoot je véél minder CO2 én stikstofoxiden uit als dat je 130 rijdt. Je verzoek om jouw toelichting te berekenen is onzin.
Elk type automotor reageert anders en geeft een andere uitstoot. Auto's die op gas rijden stoten meer stikstofoxiden uit. Benzinemotoren en diesels doen dat minder, maar hebben wel extra CO2-uitstoot. Hybride-auto's verbruiken slechts de helft aan brandstof dan normale benzine-auto's.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
-min
"Je verzoek om jouw toelichting te berekenen is onzin." Dat jij iets snapt zegt niet dat een ander dat begrijpt.
Je hoeft het niet uit te berekenen, enkel het argument even geven waarom het zo is. Enkel te beredeneren.
Het is in eerste instantie niet zo gek te denken dat iemand die 130 rijdt EN dat dus voor een kortere periode doet precies evenveel uitstoot als iemand die voor 100 km/u doet maar dan over een iets langere periode. Volgens mij is luchtweerstand hier de sleutel tot de uitleg.
crispy
4 jaar geleden
Elke verbrandingsmotor is anders. Er is een essentieel verschil tussen diesel en benzine motoren en dat heeft zijn weerslag op de verontreinigingen in de uitlaatgassen. In principe is diesel veel vervuilender, maar worden de diesel afgassen nabehandeld. Die nabehandeling (filtering etc) gaat nu ook voor benzinemotoren langzamerhand ingevoerd worden. Het is op dit moment niet mogelijk een berekening te produceren voor alle auto's, er zijn zeer veel verschillende verontreinigende stoffen en er zijn grote verschillen in de motoren.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@LeonardN
Als je de argumentatie goed leest geef ik aan, dat het geen zin heeft iets te berekenen omdat er zoveel verschillende typen auto's zijn. Zelfs een gemiddelde berekening zou geen zin hebben. Ik ga ervn uit, dan een normaal denkend mens dat snapt. Jouw opmerking slaat in mijn ogen dus nergens op.
LeonardN
4 jaar geleden
Het gaat erom dat de berekening idd niet zo interessant is maat dat niet iedereen weet of snapt dat luchtweerstand ervoor zorgt dat hoe harder je gaat des te meer energie je moet leveren om die luchtweerstand te overwinnen. Ik dacht eerst ook dat het geen verschil zou maken hoe hard je reed, zolang je maar dezelfde afstand reed. Als je niks berekent EN ook niet beargumenteerd waarom er meer brandstof verbruikt wordt is je antwoord gewoonweg nutteloos voor de lezer die daar niet van op de hoogte is.
Ja, daar zijn schattingen over; en die gaan uit van ca 30% minder stikstof (NOx) als je 100 rijdt ipv 130.

Bij hoge snelheid is luchtweerstand bepalend voor brandstofverbruik, en die weerstand neemt kwadratisch toe; maw met 69% als je van 100 naar 130 gaat (of omgekeerd neemt die met zo'n 40% af). Bovendien zorg langzamer rijden voor minder snelheidsverschillen en daardoor minder files (door oa. minder plotseling remmen en harmonica-files).

Stationair draaien kost blijkbaar een halve liter per uur; dat is dus relatief weinig tov. een uur 130 rijden. Sommige moderne auto's hebben overigens een ecostand waardoor de motor afslaat als je stilstaat en automatisch weer start als je de rem loslaat.
4 jaar geleden
Dat maakt uit in brandstof verbruik omdat bij een hogere snelheid de luchtweerstand kwadratisch toeneemt.

Afhankelijk van de precieze auto en bouw kan dat wel meer dan 40% meer brandstofverbruik zijn en daardoor ook meer CO2/stikstof verbruik.

Het idee dat het dus niet uit zou maken hoe snel je rijdt zolang je maar de zelfde afstand aflegt is dus een onjuist idee.
Daarom maakt het dus enorm veel uit of je nu ~100 of ~130 km/u rijdt.

https://greenstarcar.com/tipstricks/snelheid
Rijd je op een constante snelheid van 70 tot 90 km per uur, dan verbruikt de (gemiddelde) auto zo'n 4.5 liter brandstof per 100 km.
Kijken we naar hogere snelheden, zien we dit verbruik rap omhoog schieten:

Snelheid Verbruik per 100 km Verschil

70-90 km per uur 5.4 liter
120 km per uur 7.7 liter 42% hoger
140 km per uur 9.4 liter 74% hoger
===
Met dank aan crispy:

"en daardoor ook meer CO2/stikstof verbruik."
Een auto verbruikt geen stikstof/CO2, het zijn natuurlijk uitstootproducten/ongewenste bijproducten van de verbranding van fossiele brandstof.
Toegevoegd op 10 november 2019 14:35: tekst
4 jaar geleden
crispy
4 jaar geleden
Je schrijft dat een auto CO2/stikstof 'verbruikt'. Maar een auto verbruikt geen stikstof of CO2. Stikstofoxiden zijn een (ongewenst) bijproduct van de verbranding: daarvoor wordt lucht als leverancier van de zuurstof gebruikt, en daar zit nu eenmaal bijna 80% stikstof in. En CO2 is een verbrandingsproduct. Ik neem aan dat je dit ook zo bedoelt.
LeonardN
4 jaar geleden
Klopt, heel slordig geschreven idd.
Zal hem even bijvoegen.