Ekoplaza stopt grotedeels met producten waarvoor palmolie wordt gebruikt. Wat is het alternatief?

Door de palmolie te vervangen door alternatieven komt de supermarktketen tegemoet aan klachten van consumenten. Het gebruik van palmolie is omstreden. Voor de aanleg van palmolieplantages wordt veel tropisch regenwoud gekapt. Welk alternatief geeft géén milieuschade?
https://joop.bnnvara.nl/nieuws/ekoplaza-doet-palmolie-in-de-ban-een-beetje-dan

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Milieu
4.3K

Antwoorden (1)

Bij de productie van welke olie of ander voedingsmiddel dan ook, ontstaat altijd in bepaalde mate milieuschade. De schade die ontstaat bij het kappen van tropische regenwouden is echter zeer groot en onomkeerbaar.
In plaats van palmolie kan ook olijfolie, raapzaadolie of zonnebloemolie worden gebruikt. Die olieën kunnen in Europa worden geproduceerd. Zowel de productie van de olie als het vervoer ervan naar de fabrieken is voor het milieu vele malen minder belastend dan de productie (en het vervoer over de halve wereldbol) van palmolie.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Inekez1
Ekoplaza claimt, dat het alternatief niet milieubelastend kan zijn. Dus dat kunnen niet de ons reeds bekende oliën en vetten zijn.
Inekez1
4 jaar geleden
Waar claimt Ekoplaza dat? In de door jou genoemde bron lees ik dat niet. Je vraagt naar alternatieven voor palmolie > andere olieën.
Je vraagt welk alternatief geen milieuschade geeft > geen, bestaat niet. Voor geen enkel product dus ook niet voor welke olie of vet dan ook. Er kan wel gekozen worden voor de minst milieubelastende optie. Daarbij kan nog onderscheid gemaakt worden in alleen milieuschade meten bij de productie, milieuschade op langere termijn en milieuschade van vervoer wel of niet meetellen.