Hoe kan dat houtrook een scala aan giftige stoffen bevat?

Houtrook bevat vele giftige stoffen. In Nederland wordt elke stof apart gerekend, dus wordt het niet opgeteld? Klopt dat? Wat ik me afvroeg: Benzo(a)pyreen, benzeen en nog vele andere giftige stoffen dat in houtrook zit: Komt dat doordat ons milieu is vervuild? Of zijn deze giftige stoffen eigenschappen van de boom dat vrijkomt bij verbranding?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Milieu
2K

Antwoorden (1)

De boom is van hout en de eigenschappen van hout zullen je bekend zijn.
Een boom of een plank, bestaat uit cellulose, een stof die totaal niet giftig of milieuvervuilend is.

Anders wordt het bij de verbranding van hout.
Door de temperatuurverhoging valt de cellulose uit elkaar en er worden honderden chemische stoffen gevormd van wisselende giftigheid.
Dat heeft totaal niets te maken met een vervuild milieu, maar is gewoon het gevolg van verwarming en verbranding van de cellulose.

Elke chemische stof (bv benzine) de wordt verwarmd valt uit elkaar onder vorming van andere chemische stoffen.
Als de temperatuur nog hoger oploopt verbranden deze tussenproducten tot koolzuur en water.