Dat het warmer is dan op het platteland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De atmosfeer boven een stad is anders dan boven het omringende platteland. Dat is oa. merkbaar aan een hogere temperatuur (veroorzaakt door extra verwarming door woningen, verkeer en industrie), een lagere luchtdruk en meer neerslag.

Er valt weliswaar meer neerslag, maar die wordt minder door de bodem opgenomen omdat een groot deel van de stad verhard is. Al het water verdwijnt als een speer het riool in. Daarom zal het ook minder geleidelijk verdampen en is de verkoelende werking minder (waardoor het dus in de stad warmer is en droger aandoet).

Manieren om hier iets aan te doen zijn door b.v. de daken van de stedelijke bebouwing te voorzien van een groen dak, zodat het water langer vastgehouden wordt. In Rotterdam zijn ze daar al leuk mee bezig, zie tweede link.