broeikaseffect: is waterdamp ook een broeigas?

het gaat steeds over CO2 en methaan. maar hoe zit het met waterdamp (en wolken)?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Milieu
2.2K
Reddie
5 jaar geleden
Als het in Nederland warm is gaat dat vaak gepaard met een hoge luchtvochtigheid.
We vinden het dan broeierig.
Dus, ja, waterdamp is een broeigas.

Het beste antwoord

Ja. Het belangrijkste broeikasgas is zelfs waterdamp.
Door de temperatuurstijging die in de laatste honderd jaar is opgetreden neemt de hoeveelheid waterdamp in de atmosfeer toe en wordt het broeikaseffect extra versterkt. Waterdamp wordt onder de huidige omstandigheden daarom als een complex positief terugkoppelingsmechanisme beschouwd in het klimaatsysteem.

Als op een bepaalde plaats de hoeveelheid waterdamp in de atmosfeer stijgt, dan wordt de lucht daar warmer door de versterking van het broeikaseffect. Dat kan tot gevolg hebben dat er meer water verdampt waardoor de luchtvochtigheid verder toeneemt en het broeikaseffect nog verder versterkt wordt. Dit is een positieve terugkoppeling. Door een hogere atmosferische temperatuur heeft de atmosfeer een hoger dauwpunt waarbij de waterdamp condenseert, volgens de wet van Clausius-Clapeyron. Afhankelijk van de omstandigheden kunnen verschillende typen wolken of mist ontstaan of juist verdwijnen. Bij een toenemende hoeveelheid wolken neemt de hoeveelheid zonlicht dat het aardoppervlak bereikt af, waardoor verdere verdamping en temperatuurstijging afgeremd wordt. Doordat wolken het zonlicht reflecteren wordt eveneens minder warmte door de atmosfeer geabsorbeerd. Dit is een negatieve terugkoppeling. De hoeveelheid waterdamp in de atmosfeer is sterk afhankelijk van plaats en omstandigheden. Bovendien worden waterdamp en wolken door de wind en de atmosferische circulatie over kortere en langere afstanden verplaatst.
SimonV
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
''neemt de hoeveelheid waterdamp in de atmosfeer toe en wordt het broeikaseffect extra versterkt'' is volgens mij een cirkelredenering.
SimonV
5 jaar geleden
Stijgt de temperatuur door de komst van extra kooldioxide en andere broeikasgassen in de atmosfeer, dan komt er in korte tijd extra waterdamp vrij. Door de extra broeikaswerking gaat de temperatuur vervolgens nóg wat meer omhoog. Hierdoor kan de atmosfeer meer warmte vasthouden.