Wat is erger: een stukje plastic bij het oud papier, of een stukje papier bij het plastic weggooien?

Soms heb ik verpakkingen die deels plastic, deels papier zijn. Ik probeer mijn afval zo goed mogelijk te scheiden, dus scheur ik het plastic van het papier / of het papier van het plastic, zodat ik ze gescheiden kan afvoeren.

Soms blijft er een restje papier aan het plastic zitten, of een restje plastic aan het papier.

Als ik de keuze heb, wat is dan het beste:
a) Plastic met een klein restje papier in de plastic-bak doen;
b) Papier met een klein restje plastic in de papier-bak doen

Bij a) zal de plasticverwerker het papier moeten verwijderen van het plastic, bij b) zal de papierverwerker het plastic moeten verwijderen van het papier.

Wat is het beste, vanuit duurzaamheids-oogpunt, a) of b)?

5 jaar geleden
in: Milieu
3.9K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik zou voor a) gaan. Bij ons, midden Gelderland, mogen, nee moeten de melk en yoghurtpakken ook bij het plastic.
Plastic bij papier is vanuit mijn situatie bezien de slechtste optie.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het is beide restafval
Het is doordat ze niet ' zuiver ' zijn, niet geschikt voor a of b.
Op de site van de Afvalscheidingswijzer, kun je invullen wat je weg wilt gooien en direct zien in welke bak je het moet doen.

Antwoorden (1)

Beide zijn ongewenst.
Maar er bestaat zo goed als geen plastic zonder papier. Op zijn minst een barcode sticker. En er zit ook lijm aan.
En er zijn duizenden soorten plastic die eigenlijk ook niet op één hoop mogen.
Hetzelfde geldt voor papier. Daar zitten vaak weer nietjes in. En veel inkt die moet worden verwijderd. En lijm. En kalk, voor dat mooie glanslaagje.
Gebruik je verstand (dat heb je en gebruik je kennelijk) en laat het verder over aan de recyclebedrijven. Alle afval is een mix.