Is CO2 om te zetten ik iets onschadelijks?

Mensen, auto's, fabrieken produceren allemaal CO2. Overal wordt gewaarschuwd dat dit slecht is voor het milieu en dat dit moet worden teruggedrongen. Ik ben al diverse oplossingen tegengekomen op het internet, maar de meesten komen er op neer dat CO2 uit de lucht gevangen wordt en ergens in de grond word opgeslagen. Niet dat het wordt omgezet in iets onschadelijks. Ik dacht altijd dat bomen CO2 omzetten in zuurstof. Maar blijkbaar slaat een boom de CO2 alleen maar op en zodra je de boom zou kappen en hij zou verrotten komt al die CO2 weer vrij. Is het dus mogelijk om CO2 dmv een reactie om te zetten iets wat niet schadelijk is voor de aarde?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Milieu
2.6K
Erna55
5 jaar geleden
Maar blijkbaar slaat een boom de CO2 alleen maar op en zodra je de boom zou kappen en hij zou verrotten komt al die CO2 weer vrij." --
Dit heb je verkeerd begrepen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Niet alleen slaan bomen CO2 slechts tijdelijk op, een volwassen bos slaat niks extra meer op. De CO2 die overdag omgezet wordt in o.a. O2 wordt 's nacht weer terug omgezet in CO2, want bomen hebben 's nachts zuurstof nodig.
(als een bos gekapt of (natuurlijk) afbrand en er komt iets anders voor in de plaats dan komt er wel veel CO2 vrij, dus wel aardig zijn voor bossen) Wil je CO2 binden dan mag je heel lief zijn voor het plankton in de oceanen. Die binden CO2 (vooral het koolstof) en produceren O2. Het is niet toevallig dat olie en gas op plekken voorkomt weer lang geleden zeeën waren.
https://www.startpagina.nl/v/wetenschap/biologie/vraag/5772/zijnis-grootste-zuurstof-producent-wereld/ Je kan CO2 o.a. omzetten in diamant en vele andere stoffen, maar dat kost zo veel energie dat er bij het opwekken van die energie meer CO2 vrijkomt dan dat er omgezet kan worden.

Antwoorden (1)

Of CO2 schadelijk is laat ik evenin het midden. Daarover zijn de wetenschappers nog steeds verdeeld. De klimaatverandering, die het gevolg zou zijn van meer CO2 in de atmosfeer (met als gevolg het stijgen van de zeespiegel, wordt vooralsnog eerder tegengesproken door objectieve metingen dan bewezen. Maar het is niet 'politiek correct' om dat te zeggen. Sommige wetenschappers worden ronduit bedreigd, de mond gesnoerd of ontslagen als ze met meetgegevens ofconclusies komen die de mainstream theorie niet ondersteunen. Of alleen maar lastige vragen durven te stellen.
Een wel bewezen effect is dat Afrika veel groener is dan de afgelopen eeuwen, omdat planten nu eenmaal beter groeien met meer C)2 in de lucht.
Als je kijkt naar de hoeveelheden die vrijkomen is opslag in een oude gasbel of zoutmijn minder dan een druppel op een goeiende plaat. Maar ook dat terzijde.
De enige manier om CO2 blijvend te verwijderen is omzetten in een (organische) koolstofverbinding, en die blijvend ergens opbergen. Precies zo als miljarden jaren geleden plantjes en plankton naar de zeebodemzakten,en daar werden overdekt met slib. Zo zijn de aardolie en -gasvelden ontstaan.
Dus heb een miljard of zo jaren geduld, en het 'probleem' lost zich vanzelf weer op, zou ik zeggen.
De opmerking die je maakt over bomen is helemaal correct. Als een boom verrot of wordt verbrand, je krijgt op de gram nauwkeurig dezelfde hoeveelheid CO2 terugin de natuurlijke kringloop.Goed dat je dat door hebt. Daar wordt immers meestal aperte onzin over verteld. Alsof je 'de planeet kunt redden' door ergens een boompje te planten telkens als je het vliegtuig neemt. Totale debilisering.
5 jaar geleden
teusvh
5 jaar geleden
Relavant artikelt wel, zie de link.
Maar ook dit is gerommel in de marge, en meer voor de schone schijn dan dat het werkelijk iets bijdraagt. Er gaat namelijk meer energie (stroom) in zitten dan er ooit qua energie weer uitkomt. Het zou veel verstandiger en energie-bewuster zijn om de elektriciteit aan het net te leveren. Met subsidies en bepaalde wetgeving kan dat anders zijn natuurlijk. Maar dan draai je jezelf wel een rad voor ogen.
Aardig om te weten: in Spanje staan op grote schaal veel (oude) generatortjes te draaien (vaak op stinkende diesel), die zijn aangesloten op een zonnepaneel. Dan lijkt het alsof dat paneel stroom levert aan het netwerk, en dankzij de subsidie hou je er geld aan over. Veel mensen op het platteland hebben zo'n ding, omdat het netwerk erg onbetrouwbaar is/was. Lekker bezig voor het milieu, toch?
https://www.rtlz.nl/tech/goedkoper-dan-ooit-co2-uit-de-lucht-omzetten-in-brandstof
Reddie
5 jaar geleden
Plus. De harde realiteit in een notendop.