staat het water van het damrak (ondergronds) in verbinding met het water op het rokin?

Toegevoegd na 2 uur:
dat van de verbinding via de grachten snap ik. maar gaat de directe verbinding via pijpen of zo. Met andere woorden hoeveel water gaat er nog onder de Dam en de Bijenkorf door?
waar zat ooit een sluis?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Milieu
2.2K
SimonV
7 jaar geleden
Ja, nog steeds is er een ondergronds waterverbinding tussen het Rokin en het Damrak. http://www.amsterdamsebinnenstad.nl/binnenstad/177/rokin.html

Het beste antwoord

Ik had de vraag zelf nog niet geopend, en de reactie van SimonV dus nog niet gezien.
Daarom geef ik nu mijn antwoord:
“Nog steeds is er een ondergronds waterverbinding tussen het Rokin en het Damrak.”
http://www.amsterdamsebinnenstad.nl/binnenstad/177/rokin.html (11e volzin van bovenaf, na de kopregels)

Het antwoord is dus ja: er is niet meer sprake van een (nou ja, dé) Dam met een sluis erin zoals lang geleden.

Los daarvan, ook letterlijk, staan beide waterlopen waterzijdig met elkaar in verbinding, maar dan met een omweg, door de andere grachten om het centrum heen. Bijvoorbeeld via de Herengracht aan de westzijde van het oude centrum.

Toegevoegd na 27 minuten:
Nog een andere bron:
“In de tekst wordt regelmatig gesproken van dempen van delen van het Damrak. Dat volledig wegvagen van water geldt misschien voor de oevers maar niet als de totale breedte gedempt wordt. Dan blijken onder het wegdek systemen met rioolbuizen de waterverbinding tussen het Rokin en het Open Havenfront in stand te houden. In 1976 werd de ondergrondse waterloop gerenoveerd, hier ter plaatse van de beurs van Berlage”
(bijschrift bij de afbeelding onderaan pagina 6 van http://www.theobakker.net/pdf/damrak.pdf )
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
echt een heel goed en informatief antwoord! dank!