Is dit materiaal asbest?

Bij ons op het erf wordt een grote nieuwe stal gebouwd. De oude stal is afgebroken ( en asbest verwijderd). Toen bleek dat er onder de oude stal nog de resten van een oudere stal lagen. Dit is samen met het afgegraven zand voor de nieuwe stal op een enorme hoop zand ( zeker 1600 kuub) gegooid. Het is dus wel flink vermengd, maar ik vis er stukken materiaal uit die erg op asbest lijken. Als het droog is stuift het door de hele buurt heen.
Verder wordt het zand ook weer herbruik op de bouwplaats voor opvullen gaten in grond.
Is dit niet erg gevaarlijk? En wat zijn de consequenties als instanties hier achter komen? Als dit bewust gedaan is, is dat niet enorm strafbaar dan?

Toegevoegd na 1 dag:
Ik heb een aansteker bij de scherf gehouden en ik zie dat de vezels gaan gloeien. Dit is toch reden om me serieus zorgen te maken en ik heb een fragment naar een laboratorium gestuurd voor verder onderzoek.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Milieu
2.4K

Antwoorden (1)

Zo ziet het er wel uit, maar....
Er zijn ook platen waarop staat Eternit. Dit wordt vaak onterecht als asbest beschouwd. Het bedrijf heeft onder de naam Eternit idd asbest platen geproduceerd maar toen duidelijk werd dat deze schadelijk waren zijn ze over gegaan op ander materiaal. Het ligt dus ook een beetje vanaf welk jaar die platen erop liggen. Op mijn schuur ligt ook asbest en op mijn platte dak liggen platen van Eternit. Ik was er vol van overtuigd dat dit ook asbest was maar ik weet dat ze in 1994 geplaatst zijn en van vezelcement. Op de website http://www.eternit.nl/over-eternit/asbest-details-nl/ kan je hieover meer lezen. Misschien kan je de foto naar hen mailen? Ik heb uit mijn huis ook asbest afgevoerd en dat zag er wel zo uit als op jouw foto. Maar nogmaals, de platen op mijn dak zien er ook wel zo uit. Ik hoop dat je eruit komt!