Zit er mogelijk Listeria in kraanwater?

Na het drinken van kraanwater wat achteraf gezien al zo’n 24 uur op het nachtkastje stond, vroeg ik me af of de Listeria bacterie ook in kraanwater voorkomt? Of wordt dit er voldoende uitgefilterd?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Milieu
2.9K
Ritsuka
8 jaar geleden
waarom denk je dat dit in je kraanwater zit?
ook al zou er iets in zitten, water zo uit de kraan in een schoon glas is niet echt een goede bodem voor groei, na 24 uur zit er echt niet veel bijzonders in over het algemeen.
Reddie
8 jaar geleden
@Ritsuka, ik heb pas nog gedronken uit een fles water die al ruim een jaar in mijn auto lag. Geen enkel probleem mee gehad.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vooral uit nieuwsgierigheid, omdat Listeria wel in grondwater voorkomt en legionella ook, wat dan weer wel 'regelmatig' in het drinkwater kan opduiken.

Antwoorden (1)

Kraanwater is geen voedingsbodem voor Listeria. Deze bacterie wordt vooral in verband gebracht met gerookte vis, zachte schimmelkazen en gekookte, gesneden vleeswaren. Andere risicoproducten zijn overige vleeswaren, gekoelde paté, hotdogs, gekoelde sandwiches en koelverse kant-en-klare gerechten zoals rauwkostsalades.

Bron: http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/listeria.aspx

Om Listeria in het water te krijgen zou het glas waarin je het kraanwater op je nachtkastje hebt gezet al in contact moeten geweest zijn met een van die (of gelijkaardige) producten. Het lijkt me alleen te kunnen als je niet hygiënisch te werk gaat bij het vullen van je glas.