wat zijn de meest bijzondere manieren om groene energie op te wekken?

geen zonnepanelen, windmolens etc. maar bijzondere manieren die amper worden gebruikt

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Milieu
1.3K

Antwoorden (2)

Of het de meest bijzondere is weet ik niet (dan zou je 'bijzonder' moeten definiëren), maar ik heb gelezen over grote boeien die op en neer bewegen op de golven. Die beweging wordt omgezet in stroom.
8 jaar geleden
1. Uit bacteriën
In rust is Bacillus subtilis taai en rimpelig. Maar als deze spore eenmaal in aanraking komt met water zet hij sterk uit. Droog hem uit en hij keert weer terug naar zijn oorspronkelijke staat.

Interessant, dachten onderzoekers van Columbia University. Ze plaatsten de bacterie op een rubber velletje en dompelden het velletje in water. Daarna droogde ze het weer. Door het uitzetten en inkrimpen begon het velletje te trillen en ontstond er stroom.
2. Uit zeewater
Wetenschappers in dienst van de Amerikaanse marine hebben zeewater omgezet in brandstof.
3. Uit een soort gigantische zonneschoorsteen:Het idee is niet nieuw. Lees: al meer dan 100 jaar oud. Opstijgende warme lucht, opgewarmd door de zon, stroomt door een schoorsteen en drijft turbines aan die stroom genereren.