Is het, in z'n algemeenheid, milieutechnisch gezien, beter je was op de hand te doen?

Ik ken iemand die de wasmachine de deur uit heeft gedaan, en nu de vogeltjesdans doet in een teil met wasgoed. Ik vraag me af of dit zinvol is, omdat moderne wasmachines erg zuinig schijnen te zijn?

8 jaar geleden
in: Milieu
2.1K
Ritsuka
8 jaar geleden
Vogeltjesdans?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Ritsuka bij wijze van natuurlijk. Net zoiets als bij wijn, waar de druiven in een teil liggen en platgestamp werden (worden).
Ritsuka
8 jaar geleden
Was platstampen in een teil?
paulus811
8 jaar geleden
En verwarmt diegene ook het water boven een kampvuurtje, of wordt de teil gevuld met warm water uit de kraan?

Antwoorden (1)

Hoe zuinig een moderne wasmachine ook is (met stroom), je gebruikt altijd minder energie als je de was met de hand doet. Of je ook minder water verbruikt hangt af van hoe je bij de handwas te werk gaat. Een moderne wasmachine gebruikt per wasbeurt ongeveer 53 liter. Als we ervan uit gaan dat dit een volle wastrommel betreft die je op de hand gaat doen, betwijfel ik of je met 53 liter toe kunt. Ik vermoed dat je, inclusief spoelen, meer water verbruikt. Dat is weer meer belastend voor het milieu, maar gelet op de milieugevolgen weegt stroom besparen zwaarder dan waterverbruik. Dit alles natuurlijk op voorwaarde dat je op de hand bij dezelfde temperatuur wast als de wasmachine.