De belangrijkste vormen van groene energie zijn waterkracht, windenergie en zonne-energie. Daarnaast worden biogas en klimaatgecompenseerd aardgas als groene energie gezien maar die laat ik hier buiten beschouwing. Uit oogpunt van CO2 uitstoot zijn zonne-, water- en windenergie even goed. Waterkrachtcentrales hebben verregaande milieugevolgen omdat daarvoor rivieren moeten worden afgedamd waardoor het natuurlijk verloop wordt gewijzigd, het landschap ernstig wordt aangetast en de uiterwaarden worden vernietigd. Windenergie heeft als nadeel dat veel mensen zich storen aan het zien van de lelijke windmolens en ze veroorzaken ook geluidhinder. Zonnecollectoren hoor je niet, veranderen het landschap niet buiten de plaats waar ze staan en kunnen goed uit het zicht worden geplaatst, bijvoorbeeld op daken. In Spanje heb ik ze ook op de grond zien staan, velden vol, en dat is geen fraai gezicht maar dat is ook het enige nadeel. Zonne-energie is dus de beste manier om groene stroom op te wekken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Zonne-energie is (blijkbaar) ruimtelijk en esthetisch gezien de beste manier om groene stroom op te wekken, maar ook economisch? Heeft het opwekken van zonne-energie de laagste kosten en levert zonne-energie de meeste winst op?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook ik geef de voorkeur aan foto voltaische cellen voor directe omzetting licht (zon) in stroom. Er bestaan ook andere manieren om zonne energie in stroom om te zetten, middels spiegels de zonnestraling over een groot oppervlak concentreren naar een ketel en daar een conventionele turbine achter zetten. Dit werkt alleen in streken waar de zon vrijwel continu schijnt. Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Thermische_zonne-energie . Ik denk wel dat deze centrales een hoger rendement hebben dan de maximaal 24% (zoals gebruikt op de solar wagens 2015) van silicium cellen.
In deze thermische centrales kan, om dag en nacht stroom te kunnen opwekken, een warmte opslag gebruikt worden welke overdag extra verhit wordt om 's nachts te gebruiken voor de nachtstroom. Vloeibaar zout in een vat wordt hiervoor bij sommige van die centrales gebruikt als middel in een groot energie opslag vat.
Wat vzv ik weet nog nooit goed is onderzocht is het klimaat effect van zonnecellen. Zwarte zonnecellen reflecteren aanzienlijk minder energie de ruimte weer in als een spiegel of wit (zand?) oppervlak. Daarmee wordt er een groter deel van de zonnestraling op aarde vastgehouden hetgeen mi. ook voor opwarming zorgt. wel besparen we sowieso op schaarse fossiele brandstoffen hetgeen voor de komende generaties van groot belang is.
Er is wel een verslag http://www.visionair.nl/ideeen/wereld/zonne-energie-kan-klimaat-koelen/ over klimaat effecten maar dat gaat mi. erg kort door de bocht omdat het meent dat de in stroom omgezette deel van de zonne energie voor afkoeling zou zorgen (bij cellen met veel hoger rendement dan nu). Dit is een misvatting want uiteindelijk veranderd alle ingevangen zonne energie in warmte.Terwijl directe reflectie als stralings energie de aarde verlaat, dus niet opwarmend werkt. Wel zou de aarde minder opwarmen als we alle daken voorzien van spiegelende of zeer licht gekleurde daken ipv het nu vaak gebruikelijke zwarte asfalt papier of andere donkere dakbedekkingen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt