Welke betere en milieuvriendelijker methodes dan zoutstrooien zijn er voor gladheidsbestrijding?

Uiteraard ook graag het waarom noemen.

8 jaar geleden
in: Milieu
2.5K
Ivana
8 jaar geleden
Dooi

Antwoorden (2)

1. Het strooien van zand; zand is ruw en veroorzaakt wrijving, zonder dat het milieuschade oplevert. Zie de bron.
2. Het opruwen van het wegdek zelf; door stenen met ribbels wordt het wegdek minder glad (al is dat relatief, als het ijzelt). Het effect is wel degelijk meetbaar. Zie de bron.
3. Verwarmen van het wegdek (bij de spoorwegen worden rails en wissels verwarmd zodat ze ijsvrij blijven)

Daarnaast werken we met alle mensen hard aan een vierde methode, alleen wordt die niet beschouwd als milieuvriendelijk: de klimaatverandering.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Reddie
8 jaar geleden
En punt 4, klimaatverandering.
Met de prognose van 0,5 graad per eeuw temperatuurstijging gaan we dat niet meemaken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In Friesland met gladheid afgelopen week nog een primeur: "De pekelspuiter".
Is geen zout strooien, maar sproeien met een oplossing van zout in water. Minder zout en betere dosering.
http://www.lc.nl/plus/Pekelspuiter-primeur-op-Leeuwarder-fietspad-21087642.html
corzijlstra
8 jaar geleden
Waarom strooien ze geen zand? In Finland doen ze dat wel. Aan de kant van wegen zie je daar wel bakken met het opschrift Hiekaa, dat is zand. De winters zijn daar kouder en langer dan hier, terwijl er veel meer sneeuw valt. Daar gaat ook dan het openbare leven inclusief openbaar vervoer gewoon door.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik sluit me aan bij Corzijlstra.
Heb ook in Turkije ervaren dat bergpassen worden open gehouden door zand te strooien (Guzeldere pas, 2730 m hoog, de pas wordt doorgaans open gehouden, ook in het voor en najaar kan er sneeuw vallen). Er rijden zandwagens waar vanaf met schoppen zand over de weg wordt gekeild. Lijkt primitief maar het blijkt effectief. @Reddie
Het gemiddeld aantal dagen waarop er sneeuw ligt, of gladheid in Nederland optreedt is sinds 1900 flink afgenomen. Dat verminderde in elk geval de benodigde hoeveelheid strooimiddel.
Scherp grind wordt ook wel gestrooid in bv Oostenrijk. Meestal bij steile hellingen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Scherp grind? heb je daar een link van? want dat is nog al gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Streusplit, in het Duits.
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Winterstreu
Niet zozeer scherp, maar wel gebroken oid.
ronron1212
8 jaar geleden
Dat is niet echt grind