Hoeveel CO2 nemen verschillende planten op (per plant los)?

Bijvoorbeeld, een boom neemt 15 gram CO2 op per dag. Weet iemand dit ook over verschillende andere planten (soorten)

Alvast Bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Milieu
13.8K
Cryofiel
9 jaar geleden
Om bij jouw voorbeeld te blijven:
Een boom neemt gemiddeld 15 gram CO2 op per dag. Maar, en dat is heel belangrijk: dat geldt ALLEEN zolang de boom groeit. En dus ALLEEN zolang de boom leeft. Wanneer de boom sterft, komt ALLE opgeslagen CO2 weer vrij. Netto over een complete cyclus neemt een boom dus geen CO2 op.

Antwoorden (1)

De CO2 opnamecijfers van bomen zijn gemiddelden.
De lengte van de boom, het aantal bladeren, de leeftijd, de standplaats, etc spelen een rol in de CO2 opname.
Bomen hebben een lange levensduur. Hoe ouder de boom, hoe minder CO2 deze opneemt. Jonge bomen uit de productiebossen van de houtindustrie nemen veel CO2 op.
De CO2-opslag van verschillende boomsoorten is onder meer afhankelijk van hun groeilocatie, soort boom, grootte van de boom etc.
Europese bomen leggen gemiddeld 150.000 kilo CO2 per hectare vast. Bomen uit het tropisch regenwoud leggen ongeveer 300.000 kilo per hectare vast.

Om deze reden kun je ook niet per plant de CO2 opname benoemen. De grootte, plaats, aantal bladeren, etc, zijn te verschillend om met cijfers te komen die maar iets zinnigs zeggen.

Toegevoegd na 11 minuten:
Voor korte vegetaties, één- of tweejarige gewassen, bladeren, knoppen, bastweefsel etc. bestaat een beperkte periode van opbouw en afbraak.
Daarbij behoort een kortcyclische opslag van CO2. Weliswaar zijn daar aanzienlijke hoeveelheden CO2 bij betrokken, maar er kan slechts een geringe langdurige opslag van CO2 mee worden verkregen, bijvoorbeeld door humusvorming.
In theorie is het mogelijk dat met extra CO2 in de atmosfeer (bijvoorbeeld uit verbranding van biomassa) ook meer plantenweefsel met kortcyclische CO2 wordt gevormd. Met wat extra CO2 kunnen in kassen ook dikkere tomaten worden geproduceerd. Met toenemende doseringen gaat evenwel het beginsel van verminderde meeropbrengsten spelen. Meer CO2 zal dan in afnemende mate opgeslagen worden omdat de groei dan door andere factoren dan CO2 wordt beperkt.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor de reactie, hier hebben we veel aan gehad :)