Wat is het effect van waterdamp op het broeikaseffect?

Zou iemand mij kunnen helpen met argumenten waardoor waterdamp amper invloed heeft op het broeikaseffect? Bedankt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Milieu
1.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wellicht een interessante bron: http://www.klimaatportaal.nl/pro1/general/start.asp?itemid=367
erotisi
9 jaar geleden
bedoel je een waterdampmolecuul op zich of in totaliteit alle aanwezige moleculen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alle aanwezige moleculen!

Antwoorden (1)

De hoeveelheid waterdamp in de lucht is zelfregulerend. Als lucht afkoelt condenseert het water, in warme lucht verdampt het weer. Het is wel een pittig broeikasgas, maar door de fase-overgangen kan het zich niet blijven opstapelen.
Wat wel zo is: hoe meer de aarde opwarmt, hoe meer waterdamp de lucht zal bevatten en hoe sneller de temperatuur verder zal stijgen. Maar dat moet eigenlijk worden gezien als een gevolg van het BK-effect, niet een oorzaak.
Anderzijds zal erg vochtige lucht ook snel wolken of mist produceren – dat houdt de zonnestralen tegen zodat de temperatuur weer daalt.