Is het mogelijk dat er ooit nog een nieuwe ijstijd komt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Milieu
1.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De kans is gezien de geschiedenis aanwezig, maar jij en ik gaan dat niet meemaken... Ik denk dat we door ons eigen vernuft eigenlijk allemaal al pleite zijn als de nieuwe ijstijd komt...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dat kun je nooit 100% zeggen niet 100% ja niet 100% nee
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of 0% ja, en 0% nee...

Antwoorden (2)

De vraag is niet of er ooit een nieuwe ijstijd komt maar wanneer er een nieuwe ijstijd komt.

Ijstijden worden verklaard door drie verschillende parameters:
1. de ligging van de continenten
2. de hoeveelheid broeikasgassen in de atmosfeer
3. astronomische variaties zoals de activiteit van de zon en de stand van de aarde in zijn baan

Periodiek komen er ijstijden voor en deze worden geinitieerd doordat het noordelijk halfrond minder zonne-ernergie ontvangt waardoor het ijs daar gaat aangroeien. Als je dan naar de huidige situatie kijkt waarbij de gletsjers op Groenland steeds sneller smelten en de Noordpool langszamerhand ijsvrij lijkt te worden dan is dat een indicatie dat er voorlopig nog geen ijstijd aankomt.

Maar dat er uiteindelijk weer een gaat komen staat wel vast
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat er ooit weer een ijstijd zal komen is vanzelfsprekend.
Juist de opwarming van de aarde, zal er voor gaan zorgen.
De warme golf stromingen in de oceanen, zullen gaan verdwijnen, veranderen, verplaatsen.
Dit zal gigantische veranderingen gaan geven in het klimaat op aarde, waaronder een nieuwe ijstijd.