Waarom is Japan tegen een beperking van vangst van Tonijn?

Recentelijk werd internationaal aangedrongen op een beperking van de vangst van Tonijn omdat deze soort bijna op uitsterven staat. Japan verwierp deze beperking met kracht. Datzelfde gebeurde met een vangstbeperking op Haai.
Het risico is levensgroot dat er straks niets meer is (ook voor de Japanners) waarom doen ze dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Milieu
1.1K

Het beste antwoord

Het gaat hierbij niet om 'tonijn' in het algemeen, maar om de geelvin-tonijn. Deze heeft steviger, minder vet vlees, en levert kapitalen op op de vismarkt van Japan.
Net zoals met dat niet-te-betalen rundvlees van gedouchde en bier drinkende koeien, is dus juist die geelvintonijn iets heel byzonders, en daar willen de Japanners, die behalve heel status-gevoelig, ook heel traditioneel zijn, geen afstand van doen.
Het is ietwat dramatisch, zoals ze omgaan met de steeds meer bedreigde vissoorten als tonijn en haaien, waar ze alleen maar die vinnen van opeten, en de droeve resten worden overboord gekieperd. En hun 'wetenschap' heeft ook een niet te verzadigen behoefte aan juist bedréígde walvissen.

Tradities zijn hardnekkige dingen - er moeten ook dit jaar weer een groter aantal zeehondjes doodgeknuppeld worden in Canada, en Noorwegen, Groenland en Ijsland loeren ononderbroken naar het walvissenreservaat bij Antartika.

Ze hebben er trouwens iets op gevonden, hoor : ze fokken nu met geelvintonijn. Jammer is, dat ze 'geoogst' worden, vóór ze volgroeid zijn, en dus geen nakomelingen krijgen....

Niemand doet graag een stapje terug, en het is natuurlijk altijd fijn, om het belerende vingertje naar andere landen uit te steken.
Onze palingen zijn nl. ook een steeds zeldzamer delicatesse geworden, en de Noordzee is behoorlijk leeggevist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel uitgebreid, maar de punten die ik herken van Japan staan er goed in verwoord. Overigens doen een

Andere antwoorden (4)

Sushi wordt bereid met tonijn. Als de vangst verboden wordt heeft Japan zijn nationale lekkernij niet meer.

Ja, dat is dus kiezen of delen. Of nu geen sushi meer, of over enige tijd ook geen sushi meer omdat de tonijn dan is uitgestorven.
14 jaar geleden
Dat is hetzelfde voor bijv. bij ons patat te verbieden omdat de aardappel op uitsterven staat...
Daar zouden wij ook et z'n allen op tegen zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Japanners nemen het niet zo nauw met het milieu en dierenrechten. Het is een volk met veel tradities waar ze ook heel veel waarde aan hechten. Iets zomaar opgeven is niets voor een Japanner, zeker niet als het om eten gaat. Ze eten echt de meest bizarre gerechten omdat het een 'lekkernij' is. Tonijn en haai wordt erg veel gegeten in Japan, maar niet alleen in Japan, veel landen steken hun kop in het zand als het om visserij gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Japan is een democratie, dus wie nu onpopulaire beslissingen neemt wordt niet herkozen.

Niet vissen is nadelig voor de economie en de vissers op de korte korte termijn (gunstig op de lange termijn) maar als de vissers dat niet zien, ligt dit politiek lastig!