Hoe zwaar is een 10 mm regenbui?

Ik weet dat het overeenkomt met 1 liter water per m2 (dacht ik tenminste) maar dat zegt mij eigenlijk niet zoveel. Dat lijkt mij in ieder geval niet echt een heftige bui?
Ik heb vanavond een concert op de planning staan wat zich buiten afspeelt. De weersverwachting geeft 10 mm regen. Kan ik dat vergelijken met wat motregen? of met een fixe regenbui? Is het verstandig om te gaan of kan ik beter thuis blijven?
Want ik weet dus niet echt wat ik me bij 10 mm voor moet stellen.

Iemand die mij misschien goede raad kan geven?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Milieu
100.9K

Antwoorden (4)

Dat kun je ook niet, als het in 1 minuut valt is het heftig, maar als het over de hele avond is valt het nog wel mee. En de tijdsduur staat niet bij de verwachting.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Om een indruk te krijgen van de intensiteit, kun je op Buienradar kijken. Rechtsonder in het plaatje zie je een balkje dat van blauw (lichte regen) via rood (flinke regen) naar paars (zware regen) loopt. Onder dat balkje staat de regenintensiteit in mm/uur.

Bij 10 mm/uur begint het rode deel van het balkje. 10 mm/uur is dus flinke regen.

Maar: dat geldt alleen als die 10 mm in een uur valt. Als diezelfde 10 mm in vijf minuten valt, is dat echt een gigantische bui. Terwijl diezelfde 10 mm maar dan verdeeld over de hele avond (zeg vier uur) wel merkbaar is, maar een heel stuk lichter.

Overigens: het regenfront dat vandaag (zaterdag) over het land trekt, is op het hoogtepunt 10 mm/uur. Je krijgt dus alvast een prachtige "preview" van wat 10 mm/uur in de praktijk betekent.

Andere vergelijking: mijn douche (ook ongeveer 1 m² aan de onderkant) verbruikt 10 liter per minuut. Dat is, als je het omrekent, 10 mm per m², maar dan in 1 minuut. Mijn douche komt dus overeen met een regenbui van 600 mm per uur.

Toegevoegd na 1 uur:

Hmmm, die bui van 10 mm/uur die buienradar voorspelde is nu hier aangekomen. Intussen is het (volgens buienradar) tussen de 10 en de 50 mm/uur geworden.

Mijn ervaring van dit moment: zoveel regen is, eh, "best wel veel"...       ;-)

10 jaar geleden
Een 10mm, of eigenlijk 1cm regenbui op 1m2 , zou 10 liter water inhouden. Wat ongeveer gelijk staat aan 10 Kilo.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ongeveer een emmer, per m2 dus
10 jaar geleden
niet heel zwaar. dat is maar 1 cm per vierkante meter