Bij wie moet ik een klacht indienen als een klacht indienen bij de verhuurder niet meer helpt?

Ik woon op een kamperappartement en ik huur van particulier. De bewoners gooien hun afval maar bij de wasmachines wat voor stankoverlast zorgt, de buurman gooit zijn rotzooi maar op de gang (als er brandgevaar ontstaat kun je niet eens meer fatsoenlijk vluchten via de gang), de gezamenlijke droger is kapot, de spanningsdraden hangen opeens los... Kortom, dit gebouw is gewoon helemaal verwaarloosd!! Ik ben de enige die maar achter de verhuurder aan gaat en het verhaal voor te leggen, mijn buurvrouw doet dat ook, en de rest is maar te laks en te lui om ook maar iets te doen of te helpen. De verhuurder geeft soms antwoord en soms helemaal niet. Hij doet helemaal niks! Ik heb al een bezwaarschrift bij hem ingediend en daar heeft hij pas NA 14 dagen op gereageerd dat alles op volle gang bezig is, maar ik merk er vrij en vrij weinig van.... Wat moet ik nu? Ik heb al rode vlekken op mijn huid gehad en dat kwam omdat het hier gewoon ongezond is om te leven! Wat moet ik doen? Een advocaat kan ik niet betalen.... wie kan ik bellen om deze hele "gevaarlijke zooi" weg te krijgen....

Toegevoegd na 5 minuten:
kamperappartement = kamerappartement

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Milieu
1.7K

Het beste antwoord

Bij onderhoudsproblemen moet u eerst contact opnemen met de verhuurder. Dit kunt u het beste schriftelijk doen via een zogeheten gebrekenbrief aan de verhuurder. Komt u er samen niet uit, dan kunt u de verhuurder op verschillende manieren bewegen het onderhoud toch uit te voeren.
Om onderhoud af te dwingen kunt u:
een klacht indienen bij uw gemeente;
een procedure starten bij de rechter;
zelf het onderhoud uitvoeren op kosten van de verhuurder;
bij de Huurcommissie om huurverlaging vragen;
zelf de betaling van de huur opschorten.
U kunt bij uw gemeente een klacht indienen over achterstallig onderhoud. Op grond van de Woningwet kunnen Burgemeester en Wethouders dan de verhuurder een brief (de gemeentelijke aanschrijving) sturen waarin ze hem oproepen de woning te repareren. Doet de verhuurder dat niet, dan kan de gemeente de werkzaamheden laten verrichten. De kosten zijn dan voor de verhuurder.
Voor meer informatie over deze aanpak kunt u terecht bij de dienst Bouw- en Woningtoezicht (of Bouwen en Wonen) van uw gemeente.
Procedure starten bij de rechter
U kunt een procedure bij de rechter beginnen om de verhuurder te verplichten uw woning te repareren. Doet de verhuurder dit niet, dan legt de rechter de verhuurder een dwangsom op. U kunt de rechter ook binnen 6 maanden na het versturen van de gebrekenbrief aan de verhuurder vragen de huurovereenkomst gedeeltelijk te ontbinden. U betaalt dan minder of geen huur meer tot het onderhoud is uitgevoerd. Denkt u erover een procedure te starten, dan kunt u het beste vooraf advies vragen bij het Juridisch Loket, een advocaat of een bureau Sociaal Raadslieden. Kun je zelf geen advocaat betalen, dan kun je een toevoeging aanvragen, dan betaal je een klein bedrag voor de advocaat.
Zelf het onderhoud of de reparaties uitvoeren
U kunt op 2 manieren het onderhoud of de reparaties zelf (laten) uitvoeren:
U kunt zich door de rechter laten machtigen om het onderhoud op kosten van de verhuurder uit te (laten) voeren;
U kunt ook zonder rechterlijke machtiging het onderhoud of de reparaties zelf (laten) uitvoeren op kosten van de verhuurder. U vordert dan de gemaakte kosten terug van uw verhuurder of verrekent deze met de huurprijs.