Hoe noemde men vroeger een stuk hout waarop groefjes werden aangebracht om aan te duiden hoeveel een klant verschuldigd was?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Milieu
2.1K
peterpost
11 jaar geleden
kerfstok
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Categorie 'milieu' lijkt me hier niet goed. Dit is eerder 'geschiedenis'.

Het beste antwoord

gewoon ''houtje'' of ''kerfstokje''. Hier komt ook de uitdrukking ''op eigen houtje'' vandaan.

Het Groot Uitdrukkingenwoordenboek van Van Dale (2006) zegt er het volgend eover>

Het houtje staat hier oorspronkelijk voor een kerfstok(je) waarop schulden werden bijgehouden. Als je niet kon betalen, werd dat aangegeven door een kerf te maken op een stokje. Gewoonlijk waren er twee stokjes, die uit één stuk hout gespleten waren. Het ene was voor de schuldeiser (bijvoorbeeld de winkelier), het andere voor degene die de schuld had (de klant). De kerfjes op de twee stokjes moesten precies overeenkomen; de stokjes werden dan ook alleen gekerfd als de twee partijen samen waren. Als een kerfje maar op één van de stokjes voorkwam, dus alleen 'op het eigen houtje', was het niet geldig. Van daaruit moet zich dan de huidige betekenis van op eigen houtje hebben ontwikkeld: 'iets doen zonder de ander te raadplegen', 'eigenmachtig handelen'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kennelijk waren er meerdere woorden voor, dit antwoord is op zijn minst net zo goed als het mijne, en met de toevoeging van de twee houtjes een dikke plus waard.
Antoni
11 jaar geleden
Wat werd er gedaan, als de schuld was betaald? Moest de kerf dan weer worden weggeschuurd van het houtje of de kerfstok? Anders kan een (nog zichtbare) kerf toch tot een misverstand over de schuld leiden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk zelf dat het houtje dan op de plaats van het desbetreffende kerfje werd afgebroken en weggegooid. Dit weet ik echter niet zeker, dit is puur een gedachte van mij. Het is echter niet geheel onwaarschijnlijk dat het inderdaad zo ging.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt!

Andere antwoorden (1)

De lat. Vandaar: op de lat kopen.