Zijn wij met kerst milieu bewust bezig?

Gek genoeg hebben veel mensen weer een echte kerstboom in huis, waarvan een heleboel zonder kluit en daardoor bij voorbaat al bij het vuil gaan (of verbrand worden.) Daarbij moeten er veel lampjes in de boom en door de rest van het huis (=energie verbruik). Inmiddels roepen grote energie maatschappijen ook op om vooral buiten lampjes in grote getale op te hangen met nog meer energie verbruik tot gevolg. Hoe nu verder?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Milieu

Het beste antwoord

De kerstbomen worden, hoofdzakelijk in scandinavië, speciaal gekweekt voor de jaarlijkse kap, dus die gebruiken tijdens hun groei van tussen de 5 en 8 jaren heel wat co2.
En als je lichtjes in je boom aan zijn, zijn er andere lichten in huis uit, en worden er ook andere elektrische apparaten, zoals computers en laptops, minder gebruikt.
Waar we minder milieu-bewust te werk gaan, is met ons overdadige kersteten - als ik in de reklamefolders zie, wat voor geïmporteerde fruit- en groente-producten er aangeboden worden, en wat voor delicatessen als kalkoen, gans, hert, konijn, en kreeft er als menu-suggesties gepland wordt, vind ik dat moeilijk te rijmen met de aktie, om 3e wereldvrouwen een geit of een koe cadeau te doen....
Hoewel ik, als ik bijv. naar de Allerhande kijk, moet toegeven, dat zij toch al veel beter zijn in dit opzicht, dan in voorgaande jaren...
Ik denk, als we jouw vraag allemaal persoonlijk stellen, en we de paté links laten liggen, en een beetje ons gezonde verstand gebruiken, dat we dan best een milieu-vriendelijke kerst kunnen plannen voor ons en onze gezinnen.
Dat zouden dan al zoveel gezinnen als GVérs zijn, dus dat is al een aardige groep mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Veel kerstbomen worden milieu vriendelijk geproduceerd. Voor iedere boom die wordt weggehaald, wordt een nieuwe gepland. Na afloop worden de bomen gescheiden opgehaald en tot compost verwerkt. Natuurlijk is er verspilling, maar die valt (denk ik) reuze mee.

En als de mensen met kerstverlichting ledlampjes nemen (heb ik dit jaar ook gedaan), dan scheelt dat enorm in de energierekening.

Ik heb ook een kunstboom. Dat is duurzamer (gaat een paar jaar mee), maar ik weet niet of de productie ervan mileuvriendelijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kunstkerstboom slecht voor het milieu..........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, hoor juist niet al die zinloze verlichting en dat copieus gebuffel... En Copenhagen wordt ook al geen succes... Dat gaat niet goed...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen, helemaal niet. Het aantal prularia voor de kerstboom neemt zienderoge toe. De verpakkingen voor geschenken vermindert zeker niet.De supermarkten puilen uit van kitscherige marketingobjecten. We leren het echt niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kerstbomen worden er vaak voor gekweekt, met of zonder kluit.
En tegenwoordig heb je ook led kerstlampjes! Scheelt ook altijd weer :)