Ik weet dat vermiculiet een delfstof is, maar waar komt het vandaan, welk land, hoe wordt het gewonnen en kleven daar nog milieubezwaren aan?

Eerder is de vraag verwijderd, omdat ze te algemeen was. Ik tuinier graag en probeer dat zo milieuvriendelijk mogelijk te doen. Zo gebruik ik geen turf, omdat daar hele hoogveengebieden voor afgegraven worden.

Vermiculiet wordt meestal als brandwerende isolatie gebruikt, maar ook met tuinieren is het handig. Het is een lichte korrel die gepoft is en daardoor heel goed water vast houdt en weer los laat. OOk maakt het de grond licht te bewerken. Zaaien en stekken gaat goed en droge en natte perioden worden makkelijk doorstaan. Helemaal top dus, tot iemand zij dat ook dit schadelijk voor het milieu is, omdat hele gebieden in Turkije afgegraven worden.

Over de koop en het gebruik van vermiculiet heb ik veel gevonden, maar niet over de delving en of het al dan niet milieuonvriendelijk is. Ik hoop natuurlijk van niet, maar vrees van wel. Iemand die hier meer over weet? Ik hoop dat ie in de goede categorie staat. ik zag geen geologie oid. Daarom maar bij milieu gesteld.

Meer info over vermiculiet in deze sites (1 commercieel, 1 over makkelijke moestuinen)
http://www.houweling.nl/business-units/houweling-horticulture/vermiculiet/

http://www.makkelijkemoestuin.com/vermiculiet.html

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik zie net dat de laatste site aangevuld is inds mijn laatste bezoek. EEn aantal antwoorden staan dan ook hier:
http://www.makkelijkemoestuin.com/vermiculietmijn.html.

sorry

Toegevoegd na 15 uur:
En hoe zit het met de schade in het landschap? Zoals bij turf?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Milieu
4.1K

Het beste antwoord

Vermiculiet wordt gewonnen op het schiereiland Kola in de Russische Federatie, in Milbury de VS, in Zuid Afrika, China en Brazilie.

Het is een delfstof die in een groeve wordt gedolven nadat de grond van de toplaag is verwijderd.

De milieubelasting voor het winnen van deze stof is mijns inziens niet groot. Het is een kwestie van delven, vervoeren, malen, zuiveren, sorteren.

Er worden hierbij geen giftige chemicalien gebruikt zoals bij de goudwinning.

De winning van vermiculiet is onschuldig en vergelijkbaar met de grindwinning in Limburg. Met het verschil dat het grind onder water ligt.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi Edraket (grappige naam) Bovenstaande klinkt goed, vraag me alleen nog af hoe het landschappelijk zit... dank voor de links..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooie links, goed verhaal. Winning valt mee kwa milieuschade, al wordt het landschap er natuurlijk niet mooier op. Dank!