Wat is een goede oplossing om een school milieuvriendelijker te maken?

Ik moet een werkstuk maken over hoe je een school milieuvriendelijker kunt maken, maar tot op heden kom ik niet verder dan afval scheiden, spaarlampen, deursluiters enz. maar dit is nog niet een echte oplossing. Iemand ervaring mee of een goed idee hierover?

Toegevoegd na 13 minuten:
Graag een grote oplossing... de kleinere oplossingen zijn reeds bekend door onderstaande antwoorden. Wellicht heeft er ook iemand een groter idee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Milieu
12K

Het beste antwoord

1. Geef de kinderen een brooddoos mee in plaats van boterhammen in aluminiumfolie.
2. Geef je kinderen een drinkbus of thermos mee, liever dan drank in blikjes, plastic flesjes of brik.
3. Beperk verpakte tussendoortjes; fruit is gezonder en de restjes zijn composteerbaar.
4. Kies voor schoolspullen in milieuvriendelijk materiaal.
5. Kijk voor de aankoop van nieuw schoolmateriaal eerst goed na welk ‘oud’ materiaal je nog een jaartje kan gebruiken.
6. Je kan boeken, schriften… op een originele manier kaften met affiches, posters, papier van tijdschriften…
7. Gebruik kartonnen opbergmappen in de plaats van plastic exemplaren.
8. Schrijf met potloden van ongelakt hout. Vermijd wegwerpvulpotloden.
9. Schaf schriften aan van gerecycleerd papier.
10. Gebruik een lat van metaal of hout. Kunststof materialen gaan bovendien sneller stuk.
11. Koop lijm op basis van water in een potje, of koop een hervulbare lijmstick.
12. Schrijf met een stevige vulpen die kan gevuld worden met inkt op basis van water.
13. Aan een drinkwaterfontein kan je je dorst lessen met fris en gezond water. Zo gebruik je minder drankverpakkingen.
14. Print of kopieer zoveel als mogelijk recto/verso.
15. Als je fotokopieën moet maken of documenten moet uitprinten, denk dan op voorhand goed na hoeveel exemplaren je nodig hebt; zo vermijd je een teveel aan overtollige exemplaren.
16. Moet je veel teksten opzoeken en uitprinten met de computer? Kijk dan voor het uitprinten eerst of de spellingscontrole aanstaat en bekijk ook eens het voorbeeld op scherm.
17. Heb je per ongeluk toch teveel geprint (of gekopieerd) of staat er nog een foutje in de uitprint? Gebruik dan dit papier als kladpapier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt vaak beter niet printen, of pas als je document (bijna) definitief is.
De meeste printers kunnen 2op1 printen, en dubbelzijdig: dan kun je 4 pagina's op 1 blaadje kwijt.

Andere antwoorden (5)

Tsja, er zijn legio dingen die je kunt bedenken:

1) Het gebruik van milieuvriendelijke middelen bij de schoonmaak
2) Het plaatsen van zonnepanelen op het dak, zodat de school (in ieder geval deels) zelfvoorzienend wordt in de electriciteit
3) Het gebruiken van milieuvriendelijke materialen bij het verbouwen
4) Het aanleggen van een verwarmingssysteem dat milieuvriendelijk is, zoals het gebruiken van de beste HR-ketels, een warmtepomp, muurverwarming / vloerverwarming
5) Het scheiden van afval en de kinderen educatief dit aanleren
6) Het aanleggen en onderhouden van een mooie tuin rond de school die dieren en planten kansen geeft
7) Een duurzaam beleid voeren op apparatuur, verantwoorde keuzes maken voor apparaten zoals computers, afdrukeenheden, kopieerapparaten
8) Digitale borden aanschaffen, zodat minder op papier hoef te worden afgedrukt
9) Materialen hergebruiken waar mogelijk

en ga zo maar door :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in Oude Pekela hebben ze een Groene School misschien kun je contact met hun opnemen voor ideeen. Ze hebben in elk geval Mos op het dak voor isolatie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan het naast de klassieke, milieuvriendelijke initiatieven die heel waardevol zijn, ook hebben over "hoe trek ik die milieuvriendelijke lijn buiten school door? Hoe kijk ik verder dan mijn neus lang is en besef ik dat dit niet alleen iets is dat de school eist maar ECHT belangrijk is voor de planeet?."

Maar ook over een project waarbij je met verschillende leerlingen/studenten naar andere scholen trekt om hen milieubewuster te maken en je zo meewerkt aan een meer milieubewuste samenleving.

Of je kan ook opteren voor een projecttrimester/semester waarbij je op school, via groepswerken en ism milieuorganisaties en de overheid, zelf gaat nadenken over concrete acties/initiatieven die de samenleving van vandaag op morgen op ecologisch gebied vooruit kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een groter idee:

Door middel van zonnepanelen zelf al je energie opwekken.
Kost wat aan investering, maar als je zelfvoorzienend gebruik maakt van zonne-energie, leer je om minder gebruik te maken van energie.

Nog een grote oplossing:

Een zelfvoorzienend watersysteem installeren.
Door filtertechnieken wordt regenwater gefilterd tot het drinkbaar is.
Maar in ieder geval zou de school regenwater moeten gebruiken voor douche, wastafels, toiletten. Hier staat meer uitleg.

http://www.ecodorpbrabant.nl/html/wat-willen-wij/zelfvoorzienend.php
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thuisonderwijs. Alle kinderen naar huis, en de lessen van de onderwijzers vervangen voor filmpjes die ze op Youtube zetten. Lekker goedkoop ook. Thuis kan je dan de lessen volgen op het moment dat het jou uitkomt. :) Dus elke dag uitslapen. :P En je hebt geen schoolgebouwen meer nodig. Er zijn nog maar heel weinig onderwijzers nodig, dus dat is ook lekker goedkoop. Via chat of Google+ video chat kan je dan vragen stellen aan een onderwijzer die twee keer in
de week online komt of zo. ;) Papier en boeken heb je natuurlijk ook niet meer nodig, want alles gaat digitaal, via internet. Ideaal en geniaal, vind je ook niet? :) Verder moet je natuurlijk wel regelmatig met je klasgenoten buiten spelen en gymnastiek doen, want dat is goed voor je. Maar milieuvriendelijker kan het gewoon niet. Weg met die dure saaie scholen! ;)
En de cito kan ook meteen in de prullenbak, want dat is toch maar een momentopname waar veel te veel waarde aan gehecht wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Deze reactie als student en onderwijzer anno 2022 lezen laat een wel erg wrange nasmaak achter. Wat waren we toch jong en naïef in 2012 ... :')