Ik hoor nu een vogel al een hele tijd fluiten en het is half 1 in de nacht. Fluiten vogels ook s'nachts?? Het klinkt als gezang van meerdere vogels

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vogels
82.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoort ze toch fluiten... Dan heb je toch al antwoord op je vraag...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oooh jaaaa joh
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
veel vogels zingen 's nachts, vooral als het bijna Lente is.
Dan zijn de mannetjesvogels bezig hun territorium af te bakenen, om indruk te maken op een vrouwtje, om daar voortplanting mee te kunnen doen, en ook om hun zang/roep te 'oefenen' ( zonder die ' ' ). Als je er een geluidsfragment ervan zou hebben, dan kon ik je nog zeggen welke vogelsoort(en) het is/zijn.
ik ben namelijk gek op vogels.

Antwoorden (8)

Veel vogels blijven indruk proberen te maken op vrouwtjes ze gaan er zelfs 's nachts mee door!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vogels laten hun gezang steeds vaker 's nachts horen. Dat komt door het lawaai overdag.

Bron: http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Wetenschap/121260/Vogels-zingen-s-nachts-wegens-lawaai-overdag.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste vogels hebben een territorium. Dit kan de directe omgeving van het nest zijn of het gehele gebied waarbinnen het paartje voedsel verzamelt voor zichzelf en voor het kroost. Door middel van de zang worden eventuele partners naar dit territorium gelokt en rivalen gewaarschuwd. Indien zo'n rivaal toch het territorium benadert, wordt deze verjaagd.

De grenzen van dit territorium moeten steeds worden aangegeven. Zo moet een vogel vrijwel iedere ochtend of na een periode van slecht weer te kennen geven dat het territorium nog steeds bewoond is. Daarom zingen vogels iedere ochtend of na een forse regenbui. Indien de buurman niet antwoordt, wordt snel uitgezocht of diens territorium niet beter geschikt is als woonplaats.

Vogels kunnen de zang van hun buurman herkennen. Zij hoeven daarom na enige tijd niet meer zo fanatiek te zingen als wanneer er steeds een ander in het naastliggende territorium zou wonen.

Veel vogels beschikken niet alleen over zang, maar ook over één of meerdere roepen. Hiermee communiceren de partners en in groepen levende of trekkende vogels. Vooral 's nachts trekkende vogels, zoals Zanglijsters en Koperwieken, kunnen dan veel roepen en zijn ook te horen.

Toegevoegd na 10 minuten:
http://www.uwtuinvolvlinders.nl/vlindertuin/dieren.asp?groep=Vogels&a=vo4
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat waarschijnlijk over de zang van een merel. Ik heb een link van de zang in de bron bijgevoegd. Dit is een vogel die vaak reageert op licht van bijvoorbeeld lantaarnpalen of andere lichtbronnen. Hij denkt hierdoor dat de zon op gaat komen en begint zijn zang.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit zou een antwoord kunnen zijn naast het antwoord van Shaddowbullet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, hier zijn ze ook bezig, volgens mij spreeuwtjes. Maar er zijn ook nachtvogels idd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tegenwoordig is het helaas "normaal" dat vogels 's nachts hun gezang laten horen.
Oorzaak: De Mens!
Wij laten zo ontzettend veel licht branden in de openbare ruimte dat vogels hierdoor van slag raken en ook 's nachts vrolijk doorgaan met zingen.
Wij zouden er als mens goed aan doen de verlichting 's nachts te temperen of liefst helemaal te doven,zodat de natuur weer zijn normale cyclus gaat krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou de meeste vogels worden stil als het nacht wordt , als je een mooi gezang hoort dan kan het haast niet anders of u heeft de Nachtegaal gehoord , dat is wel 1 van de bekendste vogels die zijn zang in de late avond of nacht laat horen . Ze kunnen geweldig mooi zingen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bosrietzanger