Is een elektrische auto die op 'grijze' stroom rijdt wel milieuvriendelijker dan een schone benzineauto?

'Grijze' stroom belast het milieu ook, dus vraag ik mij af of een auto die op 'grijze' stroom rijdt het milieu minder belast dan een moderne 'schone' benzineauto.

Anders is het wellicht raadzaam om bij het verlenen van subsidie (geen belasting) aan elektrische auto's te bedingen dat zij uitsluitend groene stroom 'tanken'.

En dat de nieuw aan te leggen snellaadpalen alleen 'groene' stroom leveren.

De vraag is dus of een elektrische auto op 'grijze' stroom (waarbij we gemakshalve de kerncentrale's buiten beschouwing laten) het milieu meer of minder belast dan een moderne, schone (A-label) benzineauto.

12 jaar geleden
in: Milieu
3.6K

Het beste antwoord

In principe niet. De moderne diesels en benzine motoren zijn zeer efficient, en het rendement op benzine en diesel in de motor is niet nadrukkelijk lager dan die voor opwekken van stroom. Zeker omdat het 'tanken' van stroom voornamelijk overdag gebeurt belast het de electriciteits centrales extra, en wordt er veel overcapaciteit gegenereerd om auto's van stroom te kunnen voorzien. Daarbij komt het verlies van stroom tijdens transport, wat ervoor zorgt dat de stroom niet nadrukkelijk groener is dan traditionele brandstoffen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Daarbij komt het effect dat het bouwen van accus erg veel energie kost; Over het leven van de auto is een electrische auto daardoor minder groen dan een traditionele auto.
http://www.theaustralian.com.au/news/health-science/electric-cars-may-not-be-so-green-after-all-says-british-study/story-e6frg8y6-1226073103576
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

het is voor het milieu toch beter om een elektrische auto te rijden. ook op grijze stroom. het rendement van een verbranding motor met A-label is ongeveer 20% (uiteindelijk blijft er maar 20% over voor de voortbeweging)
het rendement van een kolen centrale licht op 46%
natuurlijk is het nog beter om elektrische auto's op groen stroom te laten rijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
benzine moet ook vervoerd worden, eerst als olie naar de raffinaderij, en dan van de raffinaderij naar een tankstation, ook bij het tankstation kost het weer energie (pompen) om het in je auto te krijgen. dit kon wel eens meer energie kosten dan her verlies bij stroom.
rose
12 jaar geleden
Dank voor je antwoord!
Dit is een interessante vraag.
Er zitten nogal wat "maar's" aan vast.
Een schone benzine auto, die met een lekker warm gelopen motor op de snelweg rijdt, met een gunstige snelheid, dus niet te veel toeren, zal het zeker winnen van de electrische auto, wat milieuvriendelijk betreft.
Maar als die schone benzine auto in de stad rijdt en als maar moet schakelen en remmen en er zit een chauffeur is die onnodig veel schakelt en gas geeft, dan zal die zelfde auto toch erg veel vervuilen.

Aan de andere kant, gaat er bij het transport van stroom, veel energie verloren.
Maar deze energie wordt wel opgewekt onder de meest gunstigste omstandigheden.
En dat kan je van een auto weer niet zeggen.

Ook een punt van groot belang is de productie van schadelijke uitlaatstoffen en vooral fijn stof.
In de grote steden overschrijdt deze regelmatig de norm, waardoor veel mensen uiteindelijk mede hierdoor ziek worden.
Een electrische auto, geeft ter plaatse geen vervuiling en dus ook geen fijn stof, vooral dit laatste zal steeds belangrijker worden in onze maatschappij.

Ik zou zelf een grote voorstander zijn, van het plaatsen van een windmolen bij ieder electrisch oplaadpunt, dan kan die opgewekte stroom direct de auto in.
Alle kennis hiervoor hebben we in huis, maar ja, al die regeltjes en wetten, inspraak, vergunningen, ontheffingen enz. enz. zal dit plan wel weer verzieken ( helaas)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rose
12 jaar geleden
Dank voor je antwoord!
De huidige elektrische auto is 'afgeladen' met zware accu's. Deze accu's zijn veel te duur/zwaar/en zéér milieubelastend! De actieradius is veel te klein en de oplaadtijd is lang. Dus rijden met zo'n door de accu's loodzware auto, is volgens mij alles behalve milieuvriendelijk...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elektrische auto's zijn sowieso NIET beter voor het milieu!
Ten eerste de fabricage van de accu's en de auto zelf vreten veel meer energie dan het fabriceren van een conventionele auto.
De accu's gaan maar een beperkt aantal jaren (ladingen) mee en moeten binnen de levensduur van de auto enkele keren vervangen worden.
De electriciteit moet worden opgewekt en getransporteerd door vele kilometers elektriciteitskabel wat een enorm verlies oplevert.
Er is niet nu al niet voldoende zgn. "schone" (dit bestaat ook al niet!) elektriciteit voorhanden om aan de vraag te voldoen.
De uitstoot van de auto vindt niet plaats bij of door de auto zelf maar vindt plaats elders (daar waar de elektriciteit wordt opgewekt) en dus onzin om te beweren dat deze auto's geen uitstoot hebben.
Er zijn legio berekeningen die aantonen dat de electrische auto zelfs slechter voor het milieu zijn dan de zuinige schone conventionele auto's!
Het is een politiek spel wat er gespeeld wordt en heeft niets te maken met milieubeleid!
Het maakt dus absoluut niets uit op welke bron je gebruikt om de auto's te laden,want smerig BLIJFT smerig!
Ikzelf rijdt op LPG. SCHONER KAN NIET!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rose
12 jaar geleden
Als je zelf je stroom opwekt ligt de zaak wellicht anders...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op zich zou dit wel iets schelen,maar toch blijft een elektrische dan nog vuiler dan een conventionele auto.
Ik heb zelf een grote zonne energie installatie van 1800Wp. op het dak liggen.
Niet eens uit milieuoogpunt want ik weet dat dit onzin is,maar om de elektriciteitsrekening te drukken.
De fabricage en het onderhoud van zonnecellen vreet nl. bijna net zo veel energie als zij in hun levensduur kunnen opwekken.
Dus op deze manier je eigen energie opwekken om de auto te laden levert ook niet echt veel op.
Bovendien heb je een behoorlijk grote installatie nodig om je auto van voldoende energie te kunnen voorzien.
Toch ook een investering die je niet zo maar even doet.
Voor mijn installatie heb ik €10.000,= betaald.
Tjonge wat een tegenstrijdige antwoorden.
De tegenstrijdigheid ligt in de vraag besloten. Natuurlijk kun je een EV met grijze stroom laden, maar de Nederlandse laadpalen geven allemaal groene stroom.
En mensen die een EV willen, hebben vrijwel zonder uitzondering groene stroom, dus als ze thuis laden gaat er groene stroom in.
EV's zijn bedoeld om schoon te rijden, dus moet er groene stroom in, niet grijze. Op groene stroom rijdt een EV oneindig schoner dan op grijze en ook veel schoner dan een brandstof auto.

Er zijn bij bewust met foute stroom laden van een EV, 2 antwoorden:
1. Bij het rijden is de EV veel schoner dan een brandstof auto, omdat die altijd nog uitlaatgassen produceert, behalve CO2 ook fijn stof, wat zeer schadelijk is voor de gezondheid.

2. Kijk voor het laden of vullen naar de CO2 uitstoot per km. Er wordt gezegd dat A-label auto's minder dan 100- gr CO2 per KM uitstoten, dat halen ze alleen als je er heel zuinig mee rijdt. Maar laten we dat even aanhouden
Hoeveel kWh verbruikt een EV als je er heel zuinig mee rijdt?
Een hele kWh uit een gascentrale veroorzaakt ca 500 gr CO2. Het kan erger, maar we rijden zuinig en optimaal, dus nemen we de schoonste grijze stroom.
Volgens onderstaande link verbruikt een EV ca 0,125 kWh/km
Dus, dat is 62,5 gr CO2 per KM voor de EV
Daarmee is een EV dus ook met grijze stroom schoner dan een benzine auto.

Het hangt er natuurlijk vanaf in welke tiojd je dit ziet. Bovenstaande is met de huidige techniek.
In verschillende energie scenario's wordt voorzien dat kolen- en gascentrales hun CO2 moeten gaan opslaan. Dat kan wel 2030 of 50 worden, maar het zou ook kunnen dat grijze stroom gewoon zo duur wordt dat er alleen maar groene stroom te koop is, in de toekomst.

Voor stroom uit kerncentrales, ook grijze stroom, geldt juist een toenemende hoeveelheid CO2 uitstoot. Nu is dat ca 130 gr CO2 per kWh. Maar dat wordt steeds meer naarmate de uranium ertsen armer worden. Ergens tussen 2040 en 2080 veroorzaakt een kerncentrale meer CO2 dan een kolencentrale, en zullen ze stilgelegd worden, niet vanwege de CO2 uitstoot, maar omdat er dan meer energie in moet, dan er uit gehaald kan worden.

Uiteindelijk houden we alleen duurzaam opgewekte stroom over. En brandstof gemaakt uit biomassa.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rose
12 jaar geleden
De extra subsidie die op het gebruik van groene stroom wordt gegeven bij het aanleggen van een oplaadpaal doet vermoeden dat dit niet noodzakelijkerwijs gebeurt. http://www.elektrischeautoinfo.nl/elektrische-oplaadpunten/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Brandstof uit biomassa is absoluut niet schoner dan uit andere bronnen en ook niet duurzaam te noemen.
Dit is uit diverse onderzoeken allang vast komen te staan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rose
De subsidie voor groene stroom gaat naar de stroom leverancier, niet naar de laadpaal exploitant.
Laadpalen worden gesubsidieerd door de energiebedrijven en de netbeheerders, die hopen op een laadpalen monopolie. Jack7
Eens dat het niet schoner is, en ook de duurzaamheid is discutabel, maar het is wel CO2 neutraal.
En er is nog geen CO2 neutrale oplossing voor lange afstands vrachtwagens, anders dan brandstof uit biomassa.
rose
12 jaar geleden
Henk, vanachter het linkje: "Daarnaast kan een extra subsidie verstrekt worden van €450 wanneer u kunt laten zien dat het elektrische oplaadpunt gebruik maakt van groene stroom."