Wat verbruikt meer water, 15 minuten in bad of 15 minuten onder de douche?

Scheelt het veel of valt het wel mee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Milieu
62.8K

Antwoorden (10)

dat hangt er vanaf hoeveel water je in het bad doet.

Bij een normaal gevuld bad verbruik je meer water dan bij een normale douche.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.rijkerleven.com/comments.php?l=NL&tipid=112
Neem een douche in plaats van een bad. Het waterverbruik bij een 5 minuten durende douche is gemiddeld 55 liter. Het gemiddelde waterverbruik bij een bad is 110 liter.

Als jij dus 15 minuten zou douchen, dan kan je beter een bad nemen. Maar 15 minuten douchen is dan ook wel erg veel meer dan een gemiddelde douche..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt eraan hoeveel water je in het bad doet. Als je het bad redelijk vol doet verbruikt het bad zeker meer water, maar als je maar een klein laagje gebruikt (lijkt mij zeer onwaarschijnlijk) verbruikt de douche meer. Het is niet helemaal te zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt eraan hoelang je erover doet om het bad te laten volstromen. 15 minuten douchen of 15 minuten het bad laten vollopen is hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Dat is niet helemaal waar.
Ik heb een zit bad en toen ik er met de douche kraan in zat was hij in 8 minuten vol genoeg. De volgende dag heb ik de badkraan aan gezet toen was het bad in 5 minuten vol genoeg. De badkraan verbruikt dus meer water in minder tijd
Als je de douchkraan 15 minuten aanzet en de badkraan 15 minuten maakt het niet echt uit, maar is je bad in 15 minuten vol? of moet jij jezelf na het bedderen niet nog afspoelen? Dat zijn de verschillen, het maak niet uit hoe lang je in bad zit maar de tijd dat de kraan openstaat. Al zit je 2 uur in bad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
15 min. douchen, dat komt doordat als je doucht het water door blijft 'stromen', in een bad is het zo dat als het gevuld is doe je er geen water meer bij..
Dus het 15 minuten douchen verbruikt meer water
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het Vewin, de vereniging van waterbedrijven in Nederland voert jaarlijks een onderzoek uit naar het particuliere waterverbruik, in dat rapport zijn de antwoorden op dit soort vragen terug te vinden.

Het rapport van 2010 staat in de bijgevoegde link.

Daarin staat onder andere:
waterverbruik bad: gemiddeld 120 liter per keer
waterverbruik normale douche: gemiddeld 8 liter per minuut.

Beide komen gemiddeld dus uit op 120 liter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eigenlijk verbruik je minder water in bad want in bad laat je het water lopen tot aan de helft van het bad of meer
maar in de douche verspil je bijna 1 liter water per seconde en als je heel de tijd onder de douche blijft
staan loopt er meer en meer water weg maar in bad blijft het water en daar was je je dan mee zonder het te laten lopen dus ik denk toch dat je in bad minder water verspilt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die 120l staat voor hoe veel water je in het bad laat lopen, niet over hoeveel er in past.
laat je het bad volopen tot iets boven de helft dan zit je op die 120l.
en het is niet 1 liter per seconde maar 8 liter per minuut.
wat een moeilijk antwoorden allemaal. je had zelf de douche aankunnen zetten terwijl je in bad staat, dan had je kunnen zien hoe vol het bad stond
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hangt ook sterk van het soort bad af. Maar weinig mensen schijnen te weten dat er baden zijn die met 80 liter (plus een persoon) al vol zitten, en baden die twee maal zoveel nodig hebben. Die informatie is van elk bad beschikbaar als je het koopt, maar de meeste mensen letten er niet op en gaan gewoon voor het mooiste (vaak verbruikt dat dan 150 liter). En dan heb je nog die mooie halfronde bubbelbaden waar je met twee of drie personen in kunt maar die natuurlijk een hele sloot water verbruiken.

Wat voor het bad geldt, geldt ook voor de douche. 55 Liter is misschien gemiddeld, maar met een waterbesparende douchekop zou het niet meer moeten zijn dan 30 liter. En tegenwoordig heb je ook weer van die stort-douches met zo'n vierkante design kop (het is maar wat je mooi vindt). Die verbruiken vast weer een stuk meer dan gemiddeld.

En als je echt zuinig wilt doen, kunnen drie kinderen tegelijk of achter elkaar in een bad. Of met twee volwassenen erin. Muziekje erbij en een boekje lezen. Ontspannen terwijl je wast. Dan is een bad zonder twijfel zuiniger.

Ik ga toch eens opmeten hoe het bij ons precies zit :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hele mooie vraag. Dit kan niet beantwoord worden helaas.

Aangezien je niet laat weten hoeveel liter warm water je cv- ketel of geiser per minuut geeft en je ook niet laat weten wat voor een bad het is 60l of 80l misschien een twee persoonsbad is dit allemaal gissen. Maar goed:)) heb je een 60liter bad duur dat 10minuten om vol te laten lopen als je een lichte cv ketel heb is in bad gaan goedkoper maar je spoelt je bad ook nog schoon en dat telt ook weer mee.

Gis werk

Toegevoegd na 2 minuten:
Zonder het type ketel en het bad kan niemand hier iets mee. Mvg van een installateur
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit kun je zelf meten omdat het afhangt van der manier waarom je doucht en hoeveel water er in je bad gaat.
Heb je bijvoorbeeld een waterbesparende douchekop?
Of zo'n brede stortregen douche, die verbruikt veel water