Is CO2 de grootste bedreiging?

of is het de uitstoot van fabrieken, auto
afval-verbranden etc?

CO2 wordt nr1 broeikast gas genoemd - ooit was dit CFK - wat doen we met al de andere afvalgassen?

Toegevoegd na 1 week:
ik wil de tijd voor deze vraag verlengen
om mensen de gelegenheid te geven
de antwoorden te scoren.

Ik ben nieuwsgierig welke aanvullingen volgen!
hou vol!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Milieu
1.1K

Antwoorden (4)

Dat weten we niet, als we het wisten dan konden we er wellicht wat aan doen... En ik zeg je dat de CO2 ook voordelen heeft, de planten en bomenwereld heeft er profijt van... En ik zie in de bossen steeds meer mos aan de stammen van de bomen, zou dat niet komen omdat het milieu voor planten en bomen er dik op vooruit gaat... De een zijn dood is de ander zijn brood... Ook hier hoor, met CO2...

Wat doen we met alle afvalgassen, de lucht in gooien, dat doen we ermee, het woord zegt het toch al...

Tot het te ver gaat... Maar dat weten we niet, tot hoe ver het kan gaan... Het smelten van het noordpoolijs is niet meer te stoppen en het ijs op de zuidpool ook niet...

De toekomst zal het leren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Haraldp;

In volume gerekend is waterdamp de grootste veroorzaker van het broeikaseffect en niet CO2. Ook het effect van een verhoogde CO2-concentratie wordt volgens mij nogal overdreven. Er is allang aangetoond dat ten tijde van de dinosauriërs onze atmosfeer een 20x zo hoge CO2-concentratie kende als tegenwoordig, zonder dat er van een menselijke bijdrage sprake was. Ik denk persoonlijk dan ook dat de uitstoot van fijnstof bijvoorbeeld een veel directere en grotere bedreiging vormt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zal het je nog sterker vertellen, als er geen CO2 in de lucht zit, dan kunnen jij en ik niet leven.

Toegevoegd na 3 minuten:
CO2 is een essentiële voorwaarde voor alle leven op aarde. Het is een van de belangrijkste bouwstenen van het leven. zonder CO2 geen planten, dieren en mensen (Hans Labohm in het FD van 1-8-2008).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slechts een heel klein deel van alle CO2-uitstoot wordt door de mens veroorzaakt. De rest komt voort uit kringlopen. Het probleem is echter dat die kringlopen de CO2 niet kunnen opvangen die door de mens wordt uitgestoten, omdat dit CO2 is die voortkomt uit zeer oud materiaal. Het is te vergelijken met een badkuip van 1000 liter water waar 5 liter per seconde in- en uitstroomt. De mens vult de badkuip met slechts milliliters per seconde, maar de badkuip stroomt wel over.

Toegevoegd na 1 minuut:
En CO2 is één van de grootste veroorzakers van het broeikaseffect, net als NOx, dat ook bij elke verbranding wordt gevormd. CFK´s zijn veel schadelijker per kilo dan CO2, net als lachgas, maar dat wordt niet op een dergelijke schaal uitgestoten als CO2...