waarom is het gevaarlijk om koolstofdioxide in te ademen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Milieu
25.5K
ItisILeClerc
12 jaar geleden
het is alleen gevaarlijk in hogere concentraties
wat er uit je cola omhoogbubbelt is zonder risico

Het beste antwoord

Het is een afvalstof van je lichaam, dus wil het er van af. Het inademen is dus geen goed idee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (2)

CO2 kan zich aan je bloedcellen binden in plaats van zuurstof, dan heb je niet genoeg zuurstof in je bloed, gevolgen zie in het lijstje hieronder:

"Cellen produceren CO2 als afvalproduct van de stofwisseling; extra inspanning levert extra koolzuur, dat via het bloed wordt afgevoerd. Koolzuur verlaagt de pH, die door het lichaam nauwkeurig tussen 7,35 en 7,45 wordt gehouden. Dreigt de pH te ver te dalen dan grijpt het ademhalingscentrum in de hersenen in door het versnellen en verdiepen van de ademhaling. Hoewel koolstofdioxide in de atmosfeer voorkomt is het in hogere concentraties giftig. In de omgeving van het Nyosmeer kwamen op 26 augustus 1986 meer dan 1700 mensen om toen uit het meer een grote hoeveelheid CO2 vrij kwam. Op 16 augustus 2008 moesten in Mönchengladbach 107 mensen worden opgenomen omdat uit een brandblusinstallatie 25 000 m3 CO2 was vrijgekomen en een woonwijk was binnengestroomd.
Koolstofdioxide is zwaarder dan lucht en kan zich ophopen in grotten en (wijn)kelders. Een voorbeeld is de zogenaamde 'Hondsgrot' bij Napels, waar de bodem bedekt is met een 'deken' van kooldioxide. Mensen overleven maar honden stikken direct, doordat ze zich met hun kop dichter bij de grond bevinden. De mogelijkheid van ontsnapping van grote hoeveelheden koolstofdioxide is één van de belangrijkste punten van bezorgdheid bij ondergrondse opslag.

Koolstofdioxide heeft de volgende effecten op mensen, gemeten naar volumepercentage in lucht:

* 0,039 % Koolstofdioxidegehalte in de atmosfeer op zeeniveau.
* 0,15 % Binnenlucht
* 0,3 % MIC-waarde
* 0,5 % MAC-waarde
* 1 % Slecht geventileerde drukke (werk) ruimte. Sufheid bij langere blootstelling.
* 1,5 % Versnellen en verdiepen van de ademhaling.
* 2 % Licht narcotisch effect, toename van bloeddruk en polssnelheid, afname van het gehoor.
* 4-5 % Koolstofdioxidegehalte in uitgeademde lucht. Veroorzaakt naast bovengenoemde effecten ook duizeligheid, verwarring en een gevoel van ademnood bij langere blootstelling. Uiteindelijk raakt men bewusteloos. Vanaf een concentratie van 5% kunnen ook paniekaanvallen voorkomen, door de invloed van kooldioxide op de amygdala.
* 8 % Hoofdpijn, zweten, verlies van gezichtsvermogen en krampen. Bewusteloosheid na 5 tot 10 minuten, gevolgd door de dood na 30 minuten tot een uur.
* 20 % en hoger: Bewusteloosheid na enkele ademteugen, snel gevolgd door ademstilstand. Dood na enkele minuten."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Koolstofdioxide
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een beetje koolstofdioxide kan geen kwaad, alleen in hogere concentraties wordt het gevaarlijk. Koolstofmonoxide is een veel gevaarlijker gas.