Waarom wordt er verschil gemaakt in het doden van een vliegje en het doden van een lammetje?

Ik vind niet dat je mag selecteren welk dier wel dood mag en niet dood mag, een vlieg is net zo goed een dier als een lammetje!

Toegevoegd na 1 uur:
Leuk dat jullie allemaal ingaan op de vlieg en het lammetje. Maar dit is dus als voorbeeld gebruikt. Waarom maken we verschil in dieren en belangrijkheid van leven?? Ik vind het belachelijk dat een "vlieg" minder recht heeft op leven dan een "lammetje"! Als een "lammetje" op mij afloopt mag ik hem niet doodtrappen maar als een "vlieg" langs vliegt heb ik alle recht om hem dood te maken! Slecht!!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Milieu
8.7K

Het beste antwoord

Als vliegen zouden uitsterven en er weinig van over waren zou je ze niet mogen doodslaan. Het heeft te maken met de aantallen, de kwantiteit van een orangisme en de, vanuit menselijk oogpunt geredeneerde, overlast die ze geven. Als er lammetjes waren als vliegen en ze gaven dezelfde overlast als bijvoorbeeld een mug, was het uiteraard ook weer anders. Voor het doden van ratten wordt er zelfs geld betaald en voor het eten van lamsvlees TV-reclame?! Het is een wrede wereld, wist je trouwens dat er bij een zaadlozing 200 miljoen zaadcellen dood gaan?

Toegevoegd na 19 minuten:
Oef bijna vergeten: vertedering speelt uiteraard ook een rol: Want hoe vaak zal er zo'n kever worden doorgeslagen:

http://2.bp.blogspot.com/_rOlKu53E2Gw/SdIfS79mI8I/AAAAAAAAKNY/GD1kiBNXo_o/s400/IMG_0325-lieveheersbeestje.jpg

En het is toch echt gewoon een kever...
Gevoel, emotie, ontroering etc zijn vanzelfsprekend ook van belang!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Tja, ik ben echt een dierenliefhebber maar ik vind dit toch dat er een verschil is tussen dieren en insecten. Een lammetje is een zoogdier waar je aantoonbare gevoelens bij ziet. Dat heb ik met een vlieg wat minder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat een vlieg gezien wordt als een ziekteoverbrengend insect en geen enkel nut heeft.Een lammetje daarentegen vertedert en is voor heel veel mensen smakelijk, vooral voor mensen die uit religieuze overtuiging geen varkensvlees(mogen) eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik sla geen vliegen dood, en ik eet ook geen vlees, maar tussen een lammetje en een vlieg zie ik toch wel wat verschil.
vliegen vertederen me niet, ik heb ook geen enkele neiging ze tussen de oren te kriebelen.
daarom kan ik rustig toezien als iemand een vlieg doodslaat, en kan ik het slachten van een lammetje niet aanzien.
14 jaar geleden
Vliegjes kunnen in je soep gaat zitten of anderszins irritant aanwezig zijn. Met lammetjes heb ik daar nog geen last van gehad.
Maar als het niet nodig is, doe ik geen vlieg kwaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het leven van een insect is vele malen korten dan die van bv een lammetje. Ook groeien een lammetje tov een vlieg heel anders op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik doe geen vlieg kwaad, eet ze niet. Maar ik koop en eet regelmatig lamsvlees.

Je vraag is waarom ik geen vliegen eet, waarom ik verschil maak dus? Ze zijn niet lekker en te weinig voor een maaltijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger had je van die plakkerige vliegenvangers, daar kon je best een maaltje van bij elkaar sprokkelen,beetje sambal erbij... Eet smakelijk!
zondag
14 jaar geleden
Niet alleen vroeger hoor. Heb ze onlangs nog gekocht en gebruikt. Ze doen nog steeds goed hun werk, die plakkerige dingen.
Er is geen verschil, althans voor het betreffende dier niet. Er is wel een verschil voor mij, want lammetje is lekker en vlieg niet

Toegevoegd na 4 minuten:
Maar je hebt gelijk. De wereld is in elkaar geknutseld, op welke wijze dan ook, met als uitgangspunt het recht van de sterkste.isschien kan het wel niet anders, maar het onrecht maakt je wel depri.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vliegen zijn gewoon rotbeesten daarom moeten ze uit mijn buurt verdwijnen. Lammetje zijn niet zo vervelend maar het grootste voordeel van hun is dat ze daar tenminste nog lekkere karbonaadjes van maken.

http://www.maoosthoek.nl/wp-content/uploads/lam-plus-bestellingen-2.jpg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"onbewustheid"... ik denk niet dat er een ander antwoord bestaat.

In wezen is de gedachte achter 'een vlieg doodkloppen', dezelfde gedachte als 'oorlog tegen de vijand!':
Beide zijn de gedachte: 'wie of wat ons hindert moet sterven!'.

Anders gezegd: "de ander is het probleem, om het probleem te doen verdwijnen, moet de ander dus verdwijnen".

Moesten wij als mensen wat zelfbewuster worden, dan zouden we anders gaan denken: "ik heb een probleem met die vlieg"... anders gezegd: "ik heb een probleem".
Moest ik mijn eigen meester zijn, dan hoef ik het dier niet te doden, maar kan ik mijn gedachten over dat dier veranderen: hoe 'machtiger' ik ben over mezelf, hoe minder vaak een dier zou moeten sterven door mijn gevoel van onmacht.

En daar ligt het antwoord op het deel van je vraag die duidt op het verschil 'groot dier/klein dier':
Onder onze daad van een klein dier te doden ligt (zoals je hierboven kan zien) onze onmacht om meester te zijn over onszelf. Daarmee worden we 'ultieme meester' over het 'andere': we spelen God en beroven een levend wezen van zijn leven... bestaat er waarlijk iets machtiger?
Moesten we echter een groot dier proberen te doden, dan zou onze onmacht wel heel pijnlijk naar boven komen en heel duidelijk worden... omdat zo'n dier moeilijk te doden is, zouden we herinnerd worden aan datgene wat wij niet willen zien bij onszelf: onmacht.

-

"Voortdurend de spiegel opblinken, verandert niets aan degene die er zich in spiegelt" - Rüdiger Dahlke

Wij blijven maar wezens doden, van de kleinste muggen tot onze eigen soortgenoten. Na 2000 jaar 'beschaving' *hoest* proberen we nog steeds onze eigen problemen (als in: 'IK HEB EEN PROBLEEM.... met de vlieg') op te lossen door al wat ons bewust maakt van ons eigen probleem angstvallig te vermoorden... Na 2000 jaar 'beschaving' proberen we nog altijd onze spiegel stuk te slaan, terwijl het nooit de spiegel is die bepaalt welk gezicht wij in die spiegel zien... misschien komen we ooit tot dit 'in-zich(t)'...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nice... +1
Als het even kan, maak ik geen van beide dood. Maar er is wel verschil: dat lammetje doet geen kwaad, terwijl de vliegen een gezondheidsrisico meebrengen, vooral voor mijn cavia's.

Ik hecht meer aan mijn cavia's, dus als er vliegen om ze heenzoemen, krijgen die een keuze: naar buiten of dood.

Het is niet mijn schuld dat de vliegen dat niet begrijpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp je stelling wel, maar helaas is het voor de mens vaak makkelijker een vlieg of mug dood te slaan.
Ik denk dat het komt door onnadenkendheid. Als je een irritante vlieg neerslaat, denk je gewoon niet na over het simpele feit dat je daarmee een leven beëindigt. Bij een lammetje is dat wat duidelijker. Het dier is een stuk groter en daardoor kan je het zien lijden en sterven.
Dus eigenlijk is het gewoon een optisch probleem. Wat niet weet wat niet deert.

Maar je heb me nu wel aan denken gezet. Over al die moorden die ik onbewust heb gepleegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerst: Ik sla nooit een vlieg dood. Ik kan het gewoon niet. Maar ik denk dat het verschil in benadering mede wordt veroorzaakt door het feit dat je van een vlieg gewoon veel last kunt hebben in je huis en van een lammetje niet. Een lammetje dartelt vrolijk rond in de wei (meh meh) en heeft een hoog knuffelgehalte. Een vlieg daarentegen zit in je huis, vliegt irritant om je heen, gaat daarna op je boterham zitten, terwijl hij misschien wel net op een hondendrol heeft gezeten. Een vlieg is voor ons mensen gewoon irritant en een lammetje niet.

Toegevoegd na 8 minuten:
Enne...een vlieg doodslaan is voor ons mensen redelijk eenvoudig. Wij zijn immers veel groter dan de vlieg.
Een lammetje doden, tja dat is een ander verhaal natuurlijk. Maar zelfs bij dat lammetje vinden we dat we het recht hebben om het te doden hoor. Kijk maar eens naar al dat lamsvlees in de schappen. Alleen dan doden we het met een andere reden. Maar in wezen heb je gelijk vind ik. Wij zouden niet het recht mogen hebben om te bepalen wie recht heeft op leven. Maar dat heeft denk ik ook te maken met het superieure gevoel wat wij als mensen toch vaak wel hebben over de dieren. Helaas, maar waar! En we zijn nou eenmaal ook vleeseters.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je vindt doet niet terzake.Wat de massa vindt telt.ratten zijn ook zoogdieren en worden net genadeloos afgemaakt als insekten.Echter als we een vlinder zien zullen we die niet net zo behandelen als een wesp of vlieg.Het is er net naar hoe het dier op ons overkomt.Of zullen we vliegen beter behandelen als ze net zo groot waren als een lammetje?Maar ja kalfjes zien er ook leuk uit maar ze liggen in folie verpakt in de super markt