Nee, er zijn ook landen die niet aan het water liggen. Die hebben geen dijken nodig.
13 jaar geleden
Nee, landen die niet grenzen aan een zee of grote rivier hebben geen nut bij het hebben van dijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgensmij in de meeste landen aan het water wel ja.
Landen die niet aan zee liggen hebben geen dijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bamibal
13 jaar geleden
Dijken zijn ook erg handig bij rivieren en kanalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat is waar. maar over het algemeen is dat niet zo.
ja, in de meste land wel, als de zee aan het land licht dan hebben ze waarschijnlijk ook een bijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, alleen in landen waar dijken handig of nodig zijn omdat water over bewoond land kan stromen. Maar ook daar niet altijd. Het is juist goed als een rivier buiten zijn oevers komt en de landen overspoelt met vruchtbaar slib. Het is zelfs belangrijk dat de zee de oeverbossen in Australie in en uit kan stromen omdat die bossen het land beschermen tegen stormvloeden. Soms wonen mensen op boten, in paalwoningen of op terpen - zelfgemaakte heuvels - om droge voeten te houden.

Vaak hebben mensen dus geleerd om met het water te leven, dat kan komen en gaan zonder schade aan te richten. Maar de mensen zoeken steeds vaker gebieden op die eigenlijk te gevaarlijk zijn. Als je dan geen (goede) dijken aanlegt, kan het wel eens mis gaan. Bijvoorbeeld doordat het tegenwoordig meer regent waardoor in Midden Europa de rivieren steeds vaker overstromen. Of omdat de dijken niet goed zijn onderhouden zoals in New Orleans bij de orkaan Katrina.

De grap is dat je ook een gebied kan 'indijken', dan pomp je het water weg en heb je een polder. Dat kan alleen in rijke landen want dijken zijn duur. In Bangladesh bijvoorbeeld zijn bijna geen dijken en daar zie je met stormvloeden telkens weer grote overstromingen. Verder worden vooral in ZO Azie dijken gebruikt om regenwater juist vast te houden op natte akkers voor de rijstbouw.
Je ziet wel eens dijken hoog in de bergen. Die zijn dan bedoeld om plotselinge water- en modderstromen en lawines weg te houden van bewoonde gebieden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zonder flauw te willen zijn, nee, Vaticaanstad heeft bijvoorbeeld geen dijken.

Het klopt dat ieder land dat aan de zee ligt of rivieren heeft wel dijken zal hebben.

Nederland levert een behoorlijke strijd met het water en heeft veel kennis opgebouwd op het gebied daarvan. Zo stellen sommigen dat als de zeewaterspiegel stijgt Nederland weet wat het moet doen, terwijl België feitelijk nooit strijd heeft hoeven leveren met het water en dus 'verrast' zal zijn als het water een meter hoger staat.