Waarom wil men de zomertijd weer afschaffen.?

Het zou energie moeten besparen.
Maar v/d week las ik,,het kost meer energie.?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu
1.8K

Het beste antwoord

Beter dan deze heren kan ik het niet vertellen.
(Van mij mag het ook subiet afgeschaft worden trouwens ; ik heb twee keer per jaar een jetlag van die kolder).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Marleen.
en waarom.
Ik ging elke avond precies om half 11 naar bed.
En elke morgen wordt ik automatisch om 6 uur wakker.
Elke avond op hetzelfde tijdstip naar bed te gaan heb ik me aangeleerd.
En dat werkt bij mij,,,binnen 2 minuten slaap ik.
Heb geen zin om tot half 12 op te blijven,maar ik moet het langzaam weer afbouwen/herstellen.
Dus die jetleg heb ik ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook ELKE zomer de HELE zomer(tijd) problemen met opstaan (ik moet om 6 uur), en de hele winter gaat het prima automatisch en zonder problemen, ondanks dat het dan donker is en koud.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou met dat op staan heb ik geen probleem.
Maar ik heb gewoon elke dag mijn slaap nodig.
Maar geloof me tegen half 11 begin ik te gapen,,,en om half 11 of een paar minuten daarna zet ik de tv uit en ga naar bed.
Zal me benieuwen vanavond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Och och wat erg om een úúrtje eerder op te moeten staan! Ik werk in continu dienst en moet iedere week vele uren eerder en later opstaan .
Maar jullie mogen me er op wijzen dat ik daar zelf voor gekozen heb :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mwah, ik vind zes uur vroeg genoeg met een gezin. 't Is ook wel een beetje de leeftijd toruwens want vroeger had ik er totaal geen problemen mee, of ik nu om vier uur opstond of pas om vier uur naar bed ging.
En niet iedereen is geschikt voor wisselende diensten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is zéker waar . Bedankt voro je reaktie. :-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh ja ik heb er idd zelf voor gekozen voor die volcontinue diensten en idd "vroegäh" was laat gaan slapen , heel vroeg opstaan of een nachtje doorhalen geen enkel probleem. Dat hoor ik van bijna iedereen .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een ongelofelijk nonsens!!!
Je bent binnen een week gewend aan het iets andere ritme.
HET ZIT TUSSEN DE OREN.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou ik normaliter ook denken maar nee, het is ECHT zo. Ik wen wel aan het ritme, natuurlijk, maar het blijft het hele seizoen moeilijker om uit bed te komen, en in de vakantie schuift mijn ritme in de zomer naar om zeven uur wakker, en in de kerstvakantie blijf ik gewoon om zes uur wakker worden. Beiden zonder wekker dus. Zou ik bijvoorbeeld elke dag om zeven uur op moeten, dan zou het voor mij totaal geen verschil maken of het zomertijd of wintertijd was ; ik zou in de winter alleen wat vaker vóór de wekker wakker worden. Maar omdat ik nu eenmaal op moet op de tijd dat ik 'van nature' uitgeslapen ben, tegen zessen, en dat de hele zomer een uur vroeger is, hou ik echt de hele zomerperiode last van de onnatuurlijke tijd. En ik ben beslist niet de enige.

Andere antwoorden (5)

Aangezien het effect van de zomertijd op onze biologische klok veel groter is dan voorheen werd gedacht, pleiten de onderzoekers ervoor de zomertijd te herevalueren en eventueel af te schaffen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zijn we onze lánge zomeravonden kwijt en wordt het om 4 uur 's ochtends al licht in Juni .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan heb ik liever dat ze de zomertijd gewoon de vaste tijd maken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welke lange zomeravonden ? Als je om zes uur 's morgens op moet, heb je ook in de zomer om een uur of 10 de knollen wel op, hoor, en dan is het nog hartstikke licht. Bovendien hebben we tegenwoordig de beschikking over elektrische verlichting, dus ik zie het probleem ook niet zo......
Moeten de mensen die in dit land de kost moeten verdienen, naar school moeten en voor kinderen zorgen zich dan maar zien te redden zodat Koos Werkeloos elke avond tot half twaalf luidruchtig kan barbecueën ?
Afgezien van de vraag, of de stelling "Het kost meer energie" wel juist is, zijn er wel andere voordelen van de zomertijd. Het steeds weer wisselen heeft wel nadelen. Het probleem van de biologische klok valt denk ik wel mee. Ik heb er geen last van. Wel kan het b.v. voor de samenstellers van dienstregelingen van openbaar vervoer bedrijven problematisch worden de dienstregelingen in overgangsnachten te handhaven. Ik pleit voor zomertijd ook in de winterperiode. Ik heb er zojuist een vraag over gesteld.
13 jaar geleden
Heel simpel: Om energie te besparen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat mij betreft wordt het ook in de winter zomertijd. Het zou ingevoerd zijn om energie te besparen in de middag. Maar in de zomer hebben we juist in de middag meer daglicht, toch? De dag mag van mij in de winter juist wel iets langer duren...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De dag wordt er in de winter geen minuut langer door.
's winters merk je niets van het effect dat de klok een uur vooruit gezet is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jawel hoor ; dan wordt het 's morgens weer veel makkelijker om uitgerust je bed uit te komen.
We leven al sinds de 2e wereldoorlog in "zomertijd".
Ingevoerd door de Duitsers is de klok toen een uur vooruit gegaan om de vele verschillende Europese tijden op elkaar af te stemmen.
Uit praktisch en militair oogpunt.
Het zou daarom dus absoluut geen kwaad kunnen om de zomertijd permanent in te voeren.
Of het nu om 12.00 uur 's middags één uur in de middag is of twee uur maakt voor de mens niets uit. Simpel een kwestie van gewenning.
Mensen die beweren dat zij de gehele periode waarin de zomertijd geldt last hebben van problemen,doen er goed aan geestelijke ondersteuning te zoeken en/of zich eens goed na te laten kijken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk, je kunt het zo laat of zo vroeg noemen als je wilt, al noem je twaalf uur 's middags drie uur 's middags, het moment op de dag wordt er niet anders om.
Maar je dag/nachtritme richt zich wel degelijk naar de hoeveelheid daglicht, en iedereen heeft zijn eigen ritme van slapen en ontwaken, wanneer je dat zonder kunstmatige tijdmeting doet. Het is een aantrekkelijk idee te stellen dat dat dan wel tussen de oren zal zitten (wat inderdaad de plek is waar bij sommige mensen de hersenen zitten en dus ook de hypofyse, die je dag/nacht-ritme regelt), maar de praktijk is helaas wat weerbarstiger. Alleen mensen die in de luxe positie verkeren dat ze zowel 's zomers als 's winters niet vroeger dan hun 'natuurlijke' ontwaaktijd' op hoeven te staan kunnen blijkbaar dergelijke onzin uitkramen. Wie er altijd de hele zomer (een heel klein beetje, want zo ernstig is het ook weer niet) last van heeft, weet wel beter.