Wat is het verschil tussen een hoog en een laag drukgebied?

Bij het weer hebben ze het daar altijd over. Wat is het verschil hier tussen en wat zijn de gevolgen hiervan die wij merken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu
24.9K

Het beste antwoord

hoge en lage druk ontstaat door verschil in temperatuur.
warme lucht is "dunner"dan koude lucht. De warme lucht stijgt altijd op. Denk maar in een kamer waar het eerst warm wordt tegen het plafond. De koude lucht stroomt daar waar er "ruimte"is, dus daar waar de warme lucht is opgestegen. Boven de evenaar draaien de gebieden, linksom en onder de evenaar rechtsom. Hoe je dit goed kan controleren, is te kijken hoe je (afval)water wegstroomt in het afvoerputje!!!!(bij ons dus links om).
Zoals je weet neemt warme lucht meer ruimte in dan koude lucht. We noemen dat soortelijke massa. Alle producten die warm worden zetten uit en krimpen bij kou. bijv. spoorrails is zomerdag langer dan winterdag....
de luchtdruk wordt aangeduid in pascal of millebar.

gr.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt, goed uitgelegd!

Andere antwoorden (4)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoofd pijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoog drukgebied is warme temperatuur en laag drukgebied lage temperatuur
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een hogedrukgebied heerst een hoge luchtdruk en in een lagedrukgebied een lage druk. Het woord zegt het al. De wind waait altijd naar het lagedrukgebied. Doordat de aarde ondertussen verder draait, ziet dat er op de weerkaart er altijd uit als een krul.