Waarom hondenbelasting als je de poep van je hond moet opruimen?

Iedereen betaald al een flink bedrag aan honden belasting, waarom doet een gemeente dan daarnaast ook nog moeilijk om de poep van de hond. Zit dat niet eigenlijk bij de hondenbelasting in?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu
5.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je zelf ook een hekel het aan die rotzooi onder je zolen, daarom!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is de eeuwige discussie.... mijn hond poept in mijn eigen tuin.... en toch betaal ik. Het is nou eenmaal zo, zo hebben we dat in dit land afgesproken.
@Anne01: poep op plekken waar het niet hoort heeft alles te maken met eigenaren, die niet kloppen..... de goeie moeten onder de kwaden lijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dat kan mij niet schelen, wie eronder lijden, ik het meest als ik in die stront heb getrapt. het ligt daar en daar baal ik van net als ieder ander.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft overigens niks met de hondenbelasting te maken, dat is gewoon het spekken van de gemeente kas. ze kunnen net zo goed de ambtenaren ietsje minder laten verdienen, maar dat doen ze natuurlijk niet. Ik las iets over dat kijk en luister geld dat was net zo iets!
ItisILeClerc
13 jaar geleden
Het is een overlastbelasting tegen blaffen en kruisruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Anne: mij kan het wel schelen, want ik betaal (en niet voor het feit een hond te hebben, maar inderdaad voor de gemeentekas...) EN ik trap in de stront van de hond van een ander.....gisteren dus....grrrrrr....
Het betalen van hondenbelasting zorgt er niet voor dat de stoepen nu wat schoner zijn .... dat doen de verplichte uitlaatplekken.... en de grote boete als ze de hond daar niet uitlaten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Het betalen van hondenbelasting zorgt er niet voor dat de stoepen nu wat schoner zijn .... dat doen de verplichte uitlaatplekken…. en de grote boete als ze de hond daar niet uitlaten!" Die uitlaatplekken en het handhaven kosten geld, raad eens waar dat van betaald wordt? Niet van zo af en toe een boete.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Noop....o.a. van mijn betaalde hondenbelasting. Heb ik ook geen enkele moeite mee.

Het beste antwoord

De hondenbelasting wordt niet gebruikt om hondenpoep te voorkomen of op te ruimen. Het is een belasting die naar de algemene middelen gaat. Dus ze kunnen er ook gewoon een mooie nieuwe rotonde voor aanleggen ofzo.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://financieel.infonu.nl/belasting/61130-hondenbelasting-hoe-werkt-het.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel voor de financieele informatie.

Andere antwoorden (10)

Omdat het een belasting is waar de gemeente niets voor hoeft te doen, ze mogen hem heffen maar er zitten geen voorwaarden aan. Maar goed je kan ook weer niet verwachten dat een gemeente overal hondenpoep opruimt omdat zoiets niet realistisch haalbaar is. Zit ook een stukje fatsoen in. Maar ben het met je eens dat uitlaatplekken ed schoon dienen te worden gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je betaald ook vuilnisophaalrecht, dat geeft je nog geen toestemming op je vuilniszak uit het raam te gooien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze hebben in de gemeente Ten Boer daar een goede oplossing voor gevonden. Het Groningse dorp Thesinge (gemeente Ten Boer) lijkt een oplossing te hebben gevonden voor het probleem van hondenpoep. Hondenbezitters die de uitwerpselen van hun hond zelf opruimen, krijgen na een jaar de hondenbelasting terug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oh leuk bedacht, maar stel je eens voor.. je vind hondenpoep.. hoe weet je welke eigenaar geen belasting terug moet krijgen? Je zou eventueel uitgebreid onderzoek kunnen doen, maar dat lijkt me niet realistisch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mariejose, hoe weten ze dat dan, moet je die drollen bij het gemeentehuis inleveren met je naam erop ? ?
het gaat hier natuurlijk om een stuk fatsoen, waarom moet iemand anders betalen omdat jij een hond hebt? Waar denk je dat die hondenuitlaatplaatsen en prullenbakken van betaald moeten worden? Dat hoef ik toch niet te doen als ik geen dieren heb? Bij een hond of een ander dier hoort ook een stuk verantwoording, die jezelf draagt door belasting te betalen en een ander niet met je dier tot last te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hondenbelasting moet je gewoon niet betalen zolang er ook geen katten- konijnen- cavia- koeien- aquiumvissen- ets etc belasting bestaat. Pakkans is gering. Maximale naheffing is 3 jaar. Loont bijna altijd dus.
Anders gewoon vol blijven dat de hond bij je logeert. Is na kijk en luistergeld en vensterbelastiing, de meest belachelijke die we ooit hebben gehad in nederland
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hondenbelasting is een verkapte vorm van diefstal in mijn ogen. Kattenbelasting bestaat toch ook niet ?

(Oeps, ik moet ambtenaren niet op een idee brengen natuurlijk.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goudvissenbelasting!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goudvissen schijten niet buiten Jackd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+!! En ook belasting op egelpoep, ratten- en muizenkeutels etcetc! :-)
Als ik uit mijn raam kijk, zie ik een hondenuitlaatplek. Op vijf minuten lopen een hondenspeelweide. En nog één. En extra vuilnisbakken waar je dat zakje poep kwijt kan.

Ja dus, de gemeente besteedt nog steeds geld aan voorzieningen voor honden, ook als de eigenaars niet te asociaal zijn om de poep op te ruimen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommigen mensen zeuren overal over! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is bij ons in weide omtrek geen 1 hondenuitlaatplek laat staan een prullenbak te vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de hele gemeente?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
SuzyQ, jij vergeet dat de hondenbelasting al vele tientallen jaren door de gemeenten is geïnd en dat honden uitlaatplaatsen nog niet zo heel lang bestaan. En toevallig is er bij jou een in de directe omgeving, maar als je eerst een kwartier moet lopen is de kans groot dat de hond zijn lading allang kwijt is voordat je er bent.
het is gewoon nog een vorm om de kas te spekken van de overheid, als je er over nadenkt betaal je gewoon meer dan 71 % van wat je verdient aan de overheid. stel je verdient meer dan 50 000 euro per jaar betaal je daar al 52 % belasting over als je dit geld dan uitgeeft in een winkel komt daar nog 19 % btw bij zonder dat de overheid daar maar iets voor hoeft te doen 52 en 19 is 71 % en dan komen er nog eens van dit soort extra toeslagen als honden belasting bij...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een IB tarief van 52% en 19% btw kom je slechts op 59,7% uit (maar dat is ook nog steeds veel). =1- ((100-52)/100 * (100/(100*1,19)))
In de gemeenst waar ik woon hoef je geen honden belasting te betalen, maar hier zal het geld wat nodig is wel weer uit andere belastingen worden gehaald.
Gemeente belastingen komen in een grote pot waar men vanalles uit betaald.

De hond is dus gewoon een melkkoe :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
....ook als het een reu is.... :-) +
Ik heb geen hond, maar als ik er een had kreeg niemand mij zo gek om met een poepzakje en -schepje te gaan lopen. Voor de gemeente is hondenbelasting pure winst, als ze die zo graag willen hebben doen ze er ook maar wat voor en dan ruimen ze maar lekker zelf de stront op.
Worden ze dan vorstelijk voor betaald, zou ik zeggen.
Overigens heb ik in het verleden wel honden gehad, en nooit één cent aan hondenbelasting betaald.

Toegevoegd na 34 minuten:
Ik zorgde er wel altijd voor dat mijn hond nooit zijn presentje zomaar op de stoep, op speelveldjes of in iemands voortuin neerlegde. Hij poepte altijd tussen de bosjes waar niemand er last van had.