Waar komt al het water vandaan in de nieuwe woonwijken?

Tegenwoordig worden veel woonwijken gebouwd op eilanden. Mensen willen graag aan het water wonen.
Maar waar halen ze al dat water vandaan?

Toegevoegd na 6 minuten:
kunstmatig aangelegde eilanden, bedoel ik.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu
1.5K

Het beste antwoord

Een groot deel van Nederland ligt onder de zeespiegel en wordt kunstmatig drooggehouden door bemaling. Als je een kunstmatig eiland aan wil leggen in het westen van het land, is het puur een kwestie van een paar brede sloten graven en wat minder hard gaan bemalen. Het loopt dan vanzelf vol. Eigenlijk is het hele westen van Nederland een moeras.

Het is in Nederland moeilijker om te zorgen dat een stukje bouwland droog genoeg wordt om op te bouwen en dat de ondergrond stevig genoeg is om op te bouwen, dan om te zorgen dat er water in de vaarten blijft staan. Huizen op dit soort eilandjes zijn meestal gebouwd op heipalen die diep in de kleilaag steken en onderaan op het 'vaste zand' steunen. Hieronder een plaatje van Amsterdam op palen. Zonder die palen zakt de hele stad weg in de blubber.

Zelfs als je in een deel van Nederland dat niet onder de zeespiegel ligt, gaat graven, kom je vaak nog snel bij de grondwaterspiegel. Dat is het niveau waaronder alle poriën tussen het zand, vol water zitten. Een gat dat dieper is dan de grondwaterspiegel, loopt vanzelf vol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

ze graven de gaten voor het water, en leggen ev. een beek om. Anders doet de regen en het grondwater de rest
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een eiland is toch al omgeven door water?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zijn allemaal wijken op plekken waar je, als je een spa in de grond steekt, vaak al grondwater tegen komt.
Dus: graaf een geul, en hoppa, je hebt een sloot met water.
Er wordt geen water bijgemaakt, er wordt alleen grond weggehaald, waardoor je ziet hoeveel water er eigenlijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bedoelt schiereilanden, want de auto moet wel voor de deur kunnen staan.

In hoger gelegen gebieden zie je dit nauwelijks:
De hogere delen van Gelderland, Overijsel, Drente, Brabant en Limburg.

Meteen makkelijk al dat water, want door al die sloten is het watermanagement meteen goed geregeld.

Vergeet niet dat als ze de gemalen uitzetten in een groot deel van Nederland ineens iedereen aan (of zelf onder) water woont..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In jouw vraag is het water er al.
Je neemt een plas water en gooit er net zolang grond of zand in totdat het boven water uitkomt. Hier ga je gebouwen op neerzetten en voila, je woont aan het water.