Hoe kan ik het best mijn huis verwarmen?

Ieder huis heeft verschillende kamers. Volgens bepaalde info zou de slaapkamer op 14 graden kunnen en de woonkamer op 20 graden. Maar hoe regel je dit met 1 thermostaat en verschillende radiatoren? Hoe moet je die dan instellen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu
2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slaapkamer 14 graden lijkt mij veel te warm.
Radiator op slaapkamer gewoon uit, want slapen met een raam open, al is het op een kier, is veel gezonder.
Ik vind dat in ieder geval prettiger.

Antwoorden (6)

De thermostaat staat meestal in de huiskamer, die zet je op 20 graden. In de slaapkamer zet je een thermometer. Nu draai je iedere paar uur steeds de radiator een klein beetje meer open. Net zolang totdat je de gewenste temperatuur hebt bereikt.

Toegevoegd na 2 minuten:
In de huiskamer draai je de thermostaat helemaal open.

Op deze manier kan je in iedere kamer de gewenste temperatuur regelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb de thermostaat gewoon op 20 gr als ik thuis ben.
bij de slaapkamer houd ik de deur dicht, de radiator dicht, en het raam op een kier.
zo heb je altijd een heerlijk frisse slaapkamer, en is de rest van het huis warm.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rare min.
Zo doe ik het ook, dus plus.
Stel dat men woont in een huis met 4 kamers.
Beneden heeft men de huiskamer, keuken, toilet en inpandige berging. Boven de badcel, toilet en 3 slaapkamers.

De huiskamer, keuken en badcel worden in principe verwarmt. De rest wordt op een minimum temperatuur gehouden van bv 21 graden. En de comfort temperatuur op bv 23 graden celsius.

Dat kan alleen met een kamerthermostaat en thermostatische radiatorkranen.

Met een thermostatische radiatorkraan kan elk vertrek
van vorstbeveiliging tot comfort temperatuur ingesteld worden. Bijvoorbeeld als men wil studeren op de slaapkamer.

Slapen in een slaapkamer die te warm is
is niet goed voor je nachtrust.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wij hebben beneden zo'n programmeerbare chronotherm (thermostaat) .
De radiatoren in de woonkamer hebben een aan/uit draaiknop en staan helemaal open.

alle andere radiatoren hebben een thermostaatkraan, is iets extra investering maar werkt hier perfect. kamers die weinig worden gebruikt staan op 1 (ca 15 graden) de kinderkamer overdag op 3 (19-20 graden) en de badkamer heel decadent op 4 (22-23 graden).

In principe regelt de termostaat beneden of de verwarming aangaat of niet. Zou theoretisch je woonkamer snikheet zijn (je hebt bijv 20 man op visite en veel kaarsten aan) en staat boven een raam open en dan opeens bedenk je dat je die kamer boven naar 20 graden moet en je zet de thermostaat kraan op 3 heb je pech want de hele cv is even uit tot het beneden weer koeler is. (truc is dan beneden even kranen dicht , thermostaat beneden op 25 zetten gaat hij vanzelf weer aan). Wel even opletten want er moet MINIMAAL 1 plaat open , anders kan je pomp kapot gaan.

Maar onder normale omstandigheden werkt dit perfect. Beneden gaat toch regelmatig de cv aan en dan worden de andere kamers ook verwarmd tot de thermostaat IN DIE kamer zegt dat het genoeg is.
13 jaar geleden
als je op je verwarming een regelbare thermostaat monteert {zie link} dan kun je de temp per kamer instellen.
Lijkt een hele investering maar die verdient zich terug als je niet steeds alle kamers volop verwarmd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slaapkamer 14 graden lijkt mij veel te warm.
Radiator op slaapkamer gewoon uit, want slapen met een raam open, al is het op een kier, is veel gezonder.
Ik vind dat in ieder geval prettiger.

Op zolder, waar we zelden komen, staan ook de radiotoren gewoon uit.
Op de badkamer staat de radiotor open en op de hobbykamers ook. Dan is het ook niet erg als daarvan de deuren open staan.
Dan is het hele huis behaaglijk, behalve de kamers die je niet wilt verwarmen, daarvan laat je de deuren dicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
zo simpel is het idd, +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, en natuurlijk 's avonds de thermostaat terug draaien.