hoe komt het dat als het helder is dat het dan vriest?

2 jaar geleden
1.8K
LeonardN
2 jaar geleden
Het is vaak zat helder zonder dat het vriest. Je vraag is iets als, hoe komt het dat het 's nachts harder afkoelt als het helder weer is? (wat in een tijd net boven het vriespunt kan resulteren in vorst)
teusvh
2 jaar geleden
Als het in de zomer overdag 25 graden is, en het koelt 15 graden af, dan is het 's nachts 10 graden.
Maar als het in de winter slechts 10 graden is, en het koelt 15 graden af, dan heb je dus een stevige nachtvorst.
Een heldere hemel heeft tot gevolg dat het verschil tussen dag- en nachttemperatuur groter is. En in de winter liggen dan zowel het minimum als het maximum een stuk lager dan in de zomer.

Antwoorden (1)

Overdag warmt de aarde op door straling van de zon, en 's nachts koelt het weer af omdat het in de ruimte vreselijk koud is. Dan straalt de aarde dus weer warmte uit.
De dampkring werkt isolerend, vooral als de luchtvochtigheid hoog is. Water is immers het belangrijkste 'broeikasgas.
Dus als het bewolkt is (er veel water in de lucht zit) wordt het overdag minder warm, en wordt 's nachts de afkoeling gedempt.
2 jaar geleden
Siri1995
2 jaar geleden
Hoe kan het dan dat in de zomer en het is helder dat het dan niet vriest ?