A derecho ("rechts") is een wijdverbreide, rechte windstorm die wordt geassocieerd met een snel bewegende groep van zware onweersbuien.
Derecho's kunnen orkanen, tornado's, zware regenval en plotselinge overstromingen veroorzaken.
De traditionele definitie voor een derecho is een onweerscomplex, dat over minstens 400 km schade veroorzaakt met een geconcentreerd gebied van door convectie ontstane windstoten van minstens 93 km/uur.
Locaties waar derecho's hebben plaatsgevonden:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_derecho_events
2 jaar geleden
Een derecho is een aanhoudende brede storm die gepaard gaat met een snel bewegende groep zware onweersbuien. Derecho's kunnen een orkaan of tornado, zware regenval en plotselinge overstromingen veroorzaken. Muren van wind schieten met hoge snelheden honderden kilometers lang door en laten veel schade achter. Ze worden vooral in de late lente en zomer in het midden en oosten van de Verenigde Staten gezien en komen daar gemiddeld twee keer per jaar voor.

Derecho is een Spaans woord dat rechtdoor betekent. De term werd in 1888 bedacht door Gustaaf Hinrichs, professor natuurkunde aan de Universiteit van Iowa, omdat zo deze rechte winden te onderscheiden van de wervelwinden bij tornado's.

Derechos komen ook voor in andere delen van de wereld, waaronder Oost-Europa en Zuid-Azië, maar minder vaak dan in Amerika. In 2002 kwamen bij een derecho boven Oost-Duitsland acht mensen om het leven en raakten 39 gewond. Er is één geval in Nederland gedocumenteerd: een derecho veroorzaakte op 1 augustus 1674 het instorten van een deel van de Dom van Utrecht.
Amadea
2 jaar geleden
SimonV
2 jaar geleden
+ Geen reden om mijn antwoord te verwijderen, maar ik vind dit antwoord mooier.