Zijn de zonnevlekken de oorzaak van het koude weer?

In dit artikel wordt een eventuele elfstedentocht voorspelt:https://www.op-wintersport.nl/komt-er-een-elfstedentocht. Maar zijn het aantal zonnevlekken momenteel echt heel weinig?

3 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Nee, er is waarschijnlijk een andere oorzaak.. Begin januari is een sterke opwarming opgetreden in de stratosfeer, de luchtlaag op 10 tot 50 km hoogte. Een zogenoemde sudden stratospheric warming (SSW). De gevolgen zijn aan het aardoppervlak te voelen en zorgen in sommige gebieden voor sterke afkoeling.
Die sterke afkoeling is de huidige vorstperiode.
De NRC schreef hier uitgebreid over op zaterdag 23 januari 2021. Artikel: Dramatische fenomenen boven de pool.
Het NRC-artikel verwijst naar meer informatie over SSW in het tijdschrift Review of Geophysics van november 2020. In dit artikel worden diverse mogelijke oorzaken van een SSW genoemd: 1. windpatronen in de tropen, 2. de zonnecyclus, 3. de sneeuwbedekking in Eurazië in de maand oktober, 4. de El Nino-cyclus. Of een combinatie van factoren. Een hypothese is ook dat er een verband is met het oppervlak aan zee-ijs in het najaar in Antarctica.
Hierboven gegevens uit de papieren versie van NRC.
Hieronder de onlineversie van een dag eerder, 22 januari:
https://www.nrc.nl/nieuws/2021/01/22/dramatische-fenomenen-boven-de-noordpool-a4028772
Toegevoegd op 13 februari 2021 10:00: tekst
3 jaar geleden
Nee maar ook ja, laat ik het effe kort maar krachtig zeggen.
Het aantal zonnevlekken zorgen ervoor dat er koudere straling naar ons toegaat namelijk: zwart trekt warmte aan. Maar waarom ook nee? Dat komt omdat het ook te maken heeft met de straalstromen, wat zijn straalstromen? Straalstromen zijn soort van lijnen heel hoog in de lucht die hele harde wind in zich heeft aan de noordelijke kant van de straalstroom is het koud aan de andere kant niet.
De straalstromen bewegen soms in gebogen lijnen (zwakke straalstroom) soms in recht lijne (sterke straalstroom) als de lijn gebogen is, dan wordt het een sterke winter.
Als de straalstroom recht is, dan is de winter zachter
Zoals komende winter is er een zeer zwakke straalstroom gecooommbineerd met veel zonnevlekken dus de komende winter wordt sterk.