Er zijn verschillende manieren om de vorstmaat van een winter te classificeren. Voor Nederland is dat bij uitstek het Vorstgetal dat enkele decennia geleden door Folkert IJnsen uit het Friese Stiens werd ontwikkeld. Het Vorstgetal, afgekort V, doet recht aan iedere vorstdag gedurende de periode november tot en met maart.
Dat is bij een ander bekend wintercriterium, het Koudegetal van Hellmann, niet het geval. Voor de berekening van dat getal is alleen van belang of de gemiddelde etmaaltemperatuur onder nul is geweest. Er gaat dan een hoop kou 'verloren'. Het Vorstgetal is verder opgebouwd uit het aantal ijsdagen en zeer koude dagen (minima onder -10°).

Toch kiest het KNMI voor Hellmann, waarschijnlijk omdat zij dit al vanaf 1901 doen en de getallen op deze manier met elkaar te vergelijken zijn.
https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/lijsten/hellmann