De winter begint op 21 december, zo leren we dat op school. Elk seizoen begint op de 21ste: 21 maart, 21 juni, 21 september en ook 21 december. Dat is mooi te onthouden en klopt ongeveer, maar niet exact. Ieder jaar begint elk seizoen op een eigen tijd. De start van de winter verschuift: zo begon hij in 2015 op 22 december en in 2016 en 2017 op 21 december. In 2018 was het ook 21, maar in 2019 is het 22 en in 2020 weer 21 december. Op die dagen is het begin van de winter ook nog eens elke keer op een ander moment; elk begin van het seizoen kent zijn eigen tijd.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De winter begint op twee tijdstippen:
1. Op 21 december passeert de zon op het noordelijk halfrond het winterpunt. De winter duurt 89.0 dagen. (Op het zuidelijk halfrond begint de winter op 21 juni.)
Het winterpunt heet ook wel wintersolstitium of winterzonnewende.
2. In de klimatologie (dus ook de meteorologie) begint de winter op 1 december. De maanden december, januari en februari zijn de wintermaanden.
3 jaar geleden
Winter begint op de dag dat de zon loodrecht boven de Steenbokskeering staat.