Hoezo verschijnt het Noorderlicht in slierten?

Als ik foto's van het Noorderlicht zie dan valt me op dat het deel van de lucht dat groen gekleurd is vaak in slierten voorkomt of soms lijken de groene gedeeltes wel een soort 'gordijnen'. Wat ik begrijp van het Norderlicht is dat de elektronen in de lucht in aangeslagen toestand raken door zonnewinden en dat als de elektronen terugvallen ze licht uitzenden. Zo gezien zou ik verwachten dat de hele lucht groen gekleurd wordt i.p.v. slierten. Kan iemand dit voor mij ophelderen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Het noorderlicht (of poollicht) wordt veroorzaakt door een stroom van geladen deeltjes, die tijdens een zonnestorm door de zon in grote hoeveelheden het heelal in geslingerd worden.
De aarde heeft een aantal magnetische velden, die ervoor zorgen dat de stroom van geladen deeltjes in de buurt van de atmosfeer van de aarde wordt afgebogen, waarna ze met een verhoogde snelheid onze atmosfeer binnendringt. Daarbij komen deze deeltje in botsing met zuurstof- en stikstofatomen in de bovenste kilometers van onze atmosfeer. De energie, die bij dit proces uiteindelijk vrijkomt, zorgt voor het schouwspel dat wij noorderlicht noemen.
En door dit noorderlicht wordt de deeltjesstroom zichtbaar, die door de magnetische velden worden afgebogen.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dit is een mooie uitleg van hoe het Noorderlicht ontstaat. Als wij dus de geladen deeltjes zouden kunnen zien, zouden we dus ook dit patroon waarnemen?
AnnBoo8146
3 jaar geleden
@mens123, daar komt het wel op neer. Zodra je de deeltjes ziet, zie je ook dit patroon.