hoe veilig ben je in een houten schip tijdens onweer?

Hé ik vroeg mij af hoe veilig ben je in een houten schip met een mast door het dek tijdens onweer?
bij een ijzeren of stalen schip heb je de kooi van Faraday van de in zittende weg geleid.
Hoe zit dat bij een houten schip heb je daar ook een soort kooi van Faraday of krijg je als het houten schip geraakt wordt door de bliksem zelf ook een flinke schok?

3 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Als de masten zijn getuid met alleen touw mag je hopen, dat het ook regent tijdens het onweer. Ook door het natte touw heb je een kooi van Faraday. Moderne zeilschepen van de oude modellen zijn echter getuid met stalen kabels en dan sowieso beschermd met de kooi van Faraday. Daar komt bij, dat statische elektriciteit altijd langs het oppervlak geleid, dus altijd aan de buitenkant; ook bij hout. Liever niet in een zware onweersbui op zee, maar voor de bliksem geen gevaar.