Wat was de flits in de lucht op maandagavond 20 juli?

In de late avond van maandag 20 juli zag ik een flits in de hemel die precies 4 keer te zien was. Het bewoog niet en het was een appart gedrag voor een sateliet. Misschien dat ik me hierin vergis maar wat kan dit zijn geweest? Iemand die meer weet hierover?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.3K
Antoni
3 jaar geleden
In welke stad of provincie was dit, en in welke windrichting zag je dit gebeuren? Dus bijvoorbeeld ten westen van Arnhem of in het zuiden van Drenthe?

Antwoorden (1)

Wat jij hebt gezien lijkt heel sterk wat ik veel meemaak tijdens het turen naar het heelal, ik heb een app die Night Sky heet en die app kan precies voorspellen wanneer die zogenaamde "satellite flares" komen, en waar aan de hemel die te zien zijn. Deze zogenaamde flares komen van de iridium communicatie satellieten die door de speciale opbouw met 3 panelen af-en-toe een flits geven door reflectie van de zon op die panelen, wat ergens tussen de 3 en 20 seconden duurt. Deze satellieten worden momenteel vervangen door NeXT versies, dus het flitsen wordt steeds zeldzamer, maar er hangen er nog een paar in een lage baan, dus kan het nog steeds mooie flitsen opleveren.