Tot wanneer kan je komeet Neowise in Nederland zien?

Ik heb de komeet zelf nog niet gezien en zou graag willen weten tot wanneer dit kan

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

De komeet blijft waarschijnlijk bij helder weer in de maand juli (met name van 10 t/m 18 juli) met het blote oog zichtbaar. In de eerste periode daarvan is de komeet vanuit Nederland en België vooral aan het einde van de nacht goed te zien, vanaf 15 juli vooral aan het begin van de nacht. Om de staart goed te zien is waarschijnlijk een verrekijker nodig. Gedurende deze periode zal de komeet steeds minder helder worden.
3 jaar geleden
Bordensteker
3 jaar geleden
+
Als je naar https://www.heavens-above.com/Comets.aspx gaat en dan C/2020 F3 NEOWISE aanklikt, dan kun je rechtsboven een plaatsnaam ingeven (en de taal aanpassen), dan weet de site je tijdzone en kun je in het tabelletje linksonder de positiegegevens van het actuele moment lezen, waaronder hoogte en azimuth (kompasrichting). Naarmate de nacht vordert, moet je dan boven de kaartjes met [Reset tijd] het tijdstip weer even actualiseren. Samen met het eerste hemelkaartje kun je dan zien waar je moet zoeken ten opzichte van de daarin getekende heldere sterren in de buurt, zoals de heldere ster Capella in het sterrenbeeld Voerman, en links de Grote Beer.
Mochten de heldere sterren op jouw waarneemplek onzichtbaar blijven door strooilicht, dán kun je het zien van de lichtzwakkere komeet denk ik wel vergeten. Visueel is hij moeilijk te vinden. Foto’s geven een irreëel mooi beeld.
Zie ook https://www.startpagina.nl/v/wetenschap/astronomie/vraag/683192/komeet-neowise-2x-dag-venus/