Hoe komt het dat de storm met de naam Ciara in Duitsland Sabrina werd genoemd?

Het lijkt mij zeer verwarrend dat Nederland het heeft over de gevolgen van Ciara, terwijl grensplaatsen daar geen last van schijnen te hebben gehad.
. . .
Sabrina moet Sabine zijn.

Amadea
4 jaar geleden
3.1K
escape
4 jaar geleden
Dat levert natuurlijk helemaal geen verwarring op. Een storm is een storm. Nog los van het feit dat de Duitsers de storm niet "Sabrina" noemden, maar "Sabine".
LeonardN
4 jaar geleden
Mijn Duits is niet zo best, maar dit artikel legt het uit. (Ik zie inderdaad Sabrina EN Sabine in Duitsland)
https://www.rtl.de/cms/warum-der-sturm-sabine-in-england-ciara-heisst-und-in-schweden-elsa-4485498.html

Het beste antwoord

‘Tjiara’, ‘Keera’ of ‘Ki-ara’: er zijn verschillende uitspraken maar ook verschillende namen.In Duitsland heet de storm geen Ciara maar Sabine.
Het is namelijk mogelijk om in Duitsland de lage- en hogedrukgebieden te ‘adopteren‘ (kopen, dus), zodat ze er hun eigen naam aan kunnen verbinden. Ene Sabine Kaufmann heeft het lagedrukgebied dat de huidige storm veroorzaakt ‘gekocht’, en dus komt de naam van de storm op Sabine uit.
Het adopteren van een lagedrukgebied kost 236,81 euro en voor een hogedrukgebied 355,81 euro. Hogedrukgebied is duurder omdat ze populairder zijn en langer zichtbaar blijven op de weerkaart, aldus het Duitse Instituut voor Meteorologie. Dat geld gaat vervolgens naar een goed doel.
https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuws/stormen-krijgen-namen-in-samenwerking-met-groot-brittannie-en-ierland
Duitsland is tot nog toe het enige land dat een commercieel systeem hanteert voor de naamgeving
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
SentWierda
4 jaar geleden
Volledigheidshalve: deze storm kan bogen op vier namen.
Oorspronkelijk zou deze storm Ruth worden genoemd. Vervolgens hebben Ierland, Gr.-Br. en Nederland besloten er (via het alfabet) een C-naam (= Ciara) van te maken. Duitsland hanteert de 'verkochte/gekochte' naam Sabine. En Scandinavië gebruikt: Elsa.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Een van de redenen dat Nederland niet meegaat met de Duitse keuze om een storm je eigen naam te geven dmv adoptie in ruil voor een baal geld is omdat Nederland niets voelt voor dit Selfkicker-systeem. Nederlanders kunnen samen met Great Britain en Ierland een voorkeursnaam opgeven. Er wordt een lijst van gemaakt, gekozen uit duizenden voorkeursnamen die zijn ingezonden, met opgave van de reden waarom men deze naam de voorkeur geeft. Ieder jaar in september zal er een nieuwe lijst uitkomen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Volgens mij heeft Ciara/Sabine nooit Ruth geheten. Het stormgebied door de Duitsers Ruth genoemd was een lagedrukgebied toen Ciara /Sabine zich nog moest ontwikkelen.
https://fantastischoostenrijk.nl/storm-oostenrijk-aandoen/
SentWierda
4 jaar geleden
En om het nog vollediger te maken: behalve Ierland, Gr.-Br. en Nederland wordt ook een alfabetische namenlijst gehanteerd door Frankrijk, Spanje en Portugal. Vandaar dat Ciara daar Ines heet.
Zodat in Europa voor dezelfde storm vier namen tegelijkertijd worden gehanteerd: Ciara, Sabine, Elsa en Ines.
Duitsland is het enige land dat volgens een verkoopmethode werkt van resp.199 (lagedruk) en 299 euro (hogedruk), excl. btw.

Andere antwoorden (1)

De alfabetische namen vanaf de letter A zijn een afspraak tussen drie landen: Nederland, Groot-Brittannïë en Ierland. Duitsland doet hier niet aan mee.
4 jaar geleden
Amadea
4 jaar geleden
Waarom niet?
ronron1212
4 jaar geleden
Ja de fransen en de denen doen ook niet mee waarom zouden ze?
SentWierda
4 jaar geleden
De alfabetische namenlijst was vorig jaar een initiatief van de Britten en de Ieren. Het Nederlandse KNMI besloot hieraan mee te doen. Vandaar.
De eerste twee stormen, A (Atiyah, Brits) en B (Brendan, Iers) hebben Nederland niet bereikt.
Nederland heeft de letters F (Francis), G (Gerda), I (Iris), J (Jan), K (Kittie), O (Olivia), P (Piet) en S (Samir) aangeleverd.
LeonardN
4 jaar geleden
@SentWierda
+Zo simpel is het @Amadea
Of waarom doen Engeland en Nederland niet mee met aan het Duitse systeem?
Kortweg, waarom is er niet 1 Europees systeem? (een internationaal zal weinig zinnig zijn omdat Amerikaanse stormen hier niet vaak zullen komen en andersom)
Omdat dat niet afgedwongen wordt door de EU.
Aangezien berichtgeving of berichtgeving in het bijzonder vaak een nationaal en taalgebonden karakter heeft is het ook niet een dringend probleem lijkt me.
Meteorologen die dit aangaat en met buitenlandse collega's overleggen zullen er vast ook wel uitkomen. Maar als het aan mij lag kwam er een Europees naamgevingssysteem.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dat klopt: Het gaat om dezelfde storm die zondag en vannacht over Nederland trok. In Nederland heette de storm Ciara, omdat het KNMI sinds vorig jaar samenwerkt met Groot-Brittannië en Ierland bij de naamgeving van stormen. Duitsland hanteert daarvoor zijn eigen systeem.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Amadea, Duitsland heeft een adoptiesysteem voor hoge- en lagedrukgebieden Voor een flinke zak euro's kun je de hoge- en lagedrukgebieden je naam geven.