Waarom heet de eerste storm Ciara?

Aankomend weekend komt er een heftige storm. Waarom heeft deze storm een naam gekregen en voorgaande stormen niet?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.4K
LeonardN
4 jaar geleden
De eerste storm van dit seizoen heette Atiyah,
https://www.ad.nl/binnenland/nederland-krijgt-veeg-mee-van-storm-atiyah~a6b4f794/
Waar men in het VK altijd al stormen namen gaf, is men dat in Nederland nu pas gaan doen.
Dit was het rijtje van 2018/2019 toen Nederland daar nog niet aan meewerkte.
https://www.metoffice.gov.uk/weather/warnings-and-advice/uk-storm-centre/uk-storm-season-2018-19

Antwoorden (1)

Stormen waarvoor het KNMI een code oranje of rood uitgeeft, krijgen sinds afgelopen september een naam. Het weerinstituut werkt daarbij samen met weerdiensten in het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Die hebben de aanstaande zuidwesterstorm een naam gegeven: Ciara. Dat wordt dus ook voor Nederland overgenomen. Het meteorologisch instituut zegt dat naamgeving van stormen het bewustzijn van gevaar verhogen. Het is voor mensen meteen duidelijk waar het over gaat.
Het KNMI had het theoretisch dus veel eerder kunnen doen.
Net als bij orkanen worden de stormnamen toegekend op alfabetische volgorde. De volledige namenlijst voor dit stormseizoen is: Atiyah en Brendan (deze hebben Nederland niet bereikt), Ciara, Dennis, Ellen, Francis, Gerda, Hugh, Iris, Jan, Kitty, Liam, Maura, Noah, Olivia, Piet, Roisin, Samir, Tara, Vince en Willow.
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
+Ah Nederland mag zich zelfs roeren in de naamgeving. Dacht in eerste instantie dat het enkel een directe overname was van de Engelse lijst.
SentWierda
4 jaar geleden
Correctie op het antwoord van SimonV.
De storm Kitty moet zijn: Kittie. Want genoemd naar Kittie Koperberg, bibliothecaresse van het KNMI. Zij leefde van 1892 tot 1943: omgebracht in Sobibor.